Wideo i działania w przestrzeni EP-3S-VDP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do zagadnienia sztuki wideo jako odrębnej dziedziny w obszarze multimediów, poznanie przykładów działań artystycznych z tego zakresu. Techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych (projekcji jedno lub wielokanałowych, instalacji, obiektów wideo). Wykorzystanie istniejącego już materiału wideo w praktyce artystycznej (found footage). Obserwacja i rejestracja, kreacja. Projektowanie przestrzeni artystycznej. Ekran jako składowa instalacji. Ćwiczenia praktyczne pozwalające na stworzenie utworów wideo o różnorodnej strukturze (narracja posiadająca początek i koniec, utwór odtwarzany w pętli). Struktura jako temat utworu filmowego - użycie montażu do budowania znaczeń wizualnych. Montaż efektów. Zależności pomiędzy następującymi po sobie ujęciami i obrazami znajdującymi się w tej samej przestrzeni. Użycie dźwięku w połączeniu z obrazem wideo. Stworzenie instalacji wideo z uwzględnieniem skali ekranu i układu przestrzennego.
W cyklu 2020L:
Treści Przedmiot jest skoncentrowany na wykorzystaniu techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych w formie prezentacji ekranowych i przestrzennych. Liczba godzin 1.Kolekcja - widok z okna 2. Kolaż wideo - cykl trzech prac 3. Pętla ff w przestrzeni 4. Instalacja wideo – działanie w przestrzeni wykorzystujące materiał audiowizualny. 5. Artyści sztuki wideo: |
W cyklu 2022L:
Treści Przedmiot jest skoncentrowany na wykorzystaniu techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych w formie prezentacji ekranowych i przestrzennych. Liczba godzin 1.Kolekcja - widok z okna 2. Kolaż wideo - cykl trzech prac 3. Pętla ff w przestrzeni 4. Instalacja wideo – działanie w przestrzeni wykorzystujące materiał audiowizualny. 5. Artyści sztuki wideo: |
W cyklu 2023L:
Zadania dotyczą budowania struktur medialnych takich jak: utwór dokumentalny, wykorzystujący już istniejący materiał filmowy (found footage), instalacja wideo, video performance. Realizacja zadań filmowych z zakresu obserwacji i/lub ingerencji artystycznych. Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji. Ocena aktywności studenta na zajęciach. Ocena wykonanych prac pod kątem doboru adekwatnych środków wyrazu, przejrzystości koncepcji, skutecznej realizacji i właściwego sposobu prezentacji. Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma poszerzoną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji wideo, jako innego kina.
Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu eksperymentu filmowego oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki wideo w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Potrafi świadomie i biegle posługiwać się technikami fotograficznymi i filmowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania fotograficzne i filmowe, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej i filmowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej i filmowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław Literatura uzupełniająca: Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa. Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław Literatura uzupełniająca: Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa. Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław Literatura uzupełniająca: Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa. Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2020L:
teams METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy - Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: