Techniki arteterapeutyczne EP-3S-TAR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie w techniki plastyczne w arteterapii. Techniki bazujące na procesie twórczym. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki. Analiza technik arteterapii: trening wyobrażeniowy, wizualizacja, dialog wewnętrzny, projekcja, wgląd, transformacja. Terapeutyczne znaczenie rysunku. Synektyka. Empiryczne dowody na skuteczność technik arteterapeutycznych w edukacji i terapii.
W cyklu 2021Z:
1. Wprowadzenie w techniki plastyczne w arteterapii. |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę o podstawowych technikach stosowanych w arteterapii, znając ich możliwości i ograniczenia.
Student zna antropologiczne, filozoficzne, artystyczne, społeczno-kulturowe, historyczne, etyczne, biologiczne, psychologiczne i aksjologiczne podstawy klasycznych oraz współczesnych teorii i koncepcji pedagogiki, wychowania oraz nauczania-uczenia się.
Student zna w stopniu zaawansowanym teorię i metodologię badań stosowaną w dziedzinach naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów.
Student posiada wiedzę o pedagogicznych i psychologicznych podstawach technik arteterapeutycznych.
Umiejętności
Student potrafi zaplanować, prowadzić i moderować działania arteterapeutyczne, stosując poznane techniki arteterapeutyczne.
Student wykorzystuje wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii do analizy zachowań indywidualnych lub grupowych w działaniach arteterapeutycznych.
Student potrafi profesjonalnie porozumiewać się na temat prowadzonych działań arteterapeutycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanymi oddziaływaniom arteterapeutycznym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji)
ECTS 3 pkt:
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. kontaktowych w ramach wykładów
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
30 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania arteterapeutycznego)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (arteterapia grupowa). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze technik arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Book S., Podręcznik dla aktorów. Wyd. Wojciech Marzec. Warszawa 2007.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne,
Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.
Karolak W., Arteterapie. Język wizualny w twórczości i arteterapii, Difin, Warszawa 2014.
Karolak W., RYSUNEK w arteterapiach i twórczym rozwoju, Difin, Warszawa 2015.
Karolak W., ARTETERAPIE. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa 2014.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999.
Pankowska K., Drama. Wyd. UW, Warszawa 2013.
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: