Projektowanie dla edukacji EP-3S-PRE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja prototypów gier, przedmiotów artystycznych lub terapeutycznych, pomocy naukowych. Praca projektem. Symulacja zamówienia, analiza potrzeb, przygotowanie koncepcji i przebiegu działania, dobór środków, opracowania koncepcji, realizacja, weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania, dokumentacja i prezentacja pracy; elementy projektowania przestrzennego skoncentrowane na przyjętych założeniach zadania; przygotowanie projektu/obiektu realizującego najważniejsze funkcje koncepcji.
W cyklu 2020L:
Realizacja prototypów gier, przedmiotów artystycznych lub terapeutycznych, pomocy naukowych, aplikacji moblinych i internetowych. Studenci/tki realizują dwa projekty/prototypy. Pierwszy to stworzenie pomocy naukowej dla dzieci niewidomych, mogą to być: książki, karty z grafikami dotykowycmi, gry planszowe itp. Drugi to stworzenie rozwiązania na temat/problem/zagadnienie, które proponuje Student/ka. Poszukiwanie tematu może odbyć się dwojako: 1. na podstawie własnego doświadczenia Praca nad prototypami przebiega w następujący sposób: 1. przygotowanie koncepcji i przebiegu działania 2. weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania 3. dobór środków, analiza możliwości technicznych 4. pierwsza prezentacja koncepsji przed grupą, szkiców, pierwszych prototypów 5. przygotowanie projektu i oferty zapytaniowe do ewentualnego zlecenia wykonania elementów prototypu fimie zewnętrznej np. cięcie laserem, cięcie cnc itd. 6. prace końcowe nad prototypem, testy na użytkownikach. 7. przedstawienie prac w formie wypowiedzi ustnej,prezentacji dokumentacji, która ukazuje cały proces twórczy od inspiracji po prototyp funkcjonalny. |
W cyklu 2021L:
Zadaniem Studentek i Studentów jest stworzenie prototypu pomocy dydkatycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy. Studenci/tki realizują pracują w zespołach lub indywidualnie, zależnie od poziomu zaawansowania projektu. Przystąpienie do realizacji projektu poprzedzone jest wizytami w Muzeum Warszawy i Muzeum Narodowym i lekcjami z pracownicami działu edukacji. Praca nad prototypami przebiega w następujący sposób: 1. przygotowanie koncepcji i przebiegu działania 2. weryfikacja realnych korzyści wynikających z zaproponowanego rozwiązania 3. dobór środków, analiza możliwości technicznych 4. pierwsza prezentacja koncepcji przed grupą, szkiców, pierwszych prototypów 5. przygotowanie projektu 6. prace końcowe nad prototypem, testy na użytkownikach. 7. przedstawienie prac w formie prezentacji przed grupą |
W cyklu 2022L:
Realizacja prototypów pomocy dydaktycznej do oprowadzania po wystawie w Muzeum Warszawy. |
W cyklu 2023L:
Celem ćwiczeń jest analiza technik druku wypukłego pod kątem ich zastosowania w procesie edukacji artystycznej osób niepełnosprawnych oraz zapoznanie się z problematyką przekazu treściowego w odniesieniu do osób niepełnosprawnych (niedowidzący i niewidomi), przykładami i założeniami współczesnego plakatu w zakresie przekazu wizualno-treściowego i możliwością ich zastosowania w wykonaniu (stworzeniu) tyflografiki w formie plakatu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe techniki edycji obrazu cyfrowego.
Student zna podstawę programową dla edukacji plastycznej; cele kształcenia i treści nauczania edukacji plastycznej na poszczególnych etapach edukacyjnych; edukacja plastyczna w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania edukacji plastycznej.
Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji medialnych uczniów oraz innych uczestników działań edukacyjnych.
Student zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów, błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym
Student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie edukacji plastycznej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Umiejętności
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne przy użyciu narzędzi cyfrowych, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości uczniów oraz innych osób uczestniczących w zajęciach edukacyjnych.
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.
Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, młodzieży (2 – 4 etap edukacji) oraz dorosłych w, edukacji nieformalnej i zaplanować jego realizację.
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału.
Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat procesu dydaktycznego realizowanego poprzez pojedyncze zajęcia plastyczne bądź cykl zajęć plastycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych ramach edukacji szkolnej i pokrewnych działań edukacyjnych.
Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
50% praca indywidualna studenta, realizacja projektu
50% aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć i dyskusji
Literatura
Paulina Rojek_Adamek
"Designerzy, rola zawodowa w oglądzie socjologicznym."
ROCZNIKI PEDAGOGICZNE
Tom 11(47), numer 3 – 2019
DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7
M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3
ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011
ROCZNIKI PSYCHOLOGICZNE/ ANNALS OF PSYCHOLOGY 2016, XIX, 4, 659-680
DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.4-2pl
MAGDALENA SZUBIELSKAa 5
EWA NIESTOROWICZb
BOGUSŁAW MAREK
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Instytut Psychologii
bUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Instytut Sztuk Pięknych
Katolicki Uniwersytet Lubelski
JAK RYSUJĄ OSOBY, KTÓRE NIGDY NIE WIDZIAŁY?
BADANIA NIEWIDOMYCH UCZNIÓW
Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować?
Gdynia 2018
ABC DDR PRL
https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_
Materiały dostępne na platformie Teams.
W cyklu 2020L:
Paulina Rojek_Adamek ROCZNIKI PEDAGOGICZNE ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011 ROCZNIKI PSYCHOLOGICZNE/ ANNALS OF PSYCHOLOGY 2016, XIX, 4, 659-680 Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować? ABC DDR PRL Materiały w formie pdf dostępne są na platformie Teams. |
W cyklu 2021L:
Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować? Gdynia 2018 ABC DDR PRL https://issuu.com/studienart/docs/abcddrprl-book_ ZASADY TWORZENIA I ADAPTOWANIA GRAFIKI DLA UCZNIOW NIEWIDOMYCH CZERWIEC 2011 ROCZNIKI PEDAGOGICZNE Tom 11(47), numer 3 – 2019 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.3-7 M. Jakubowski . Tyflografika - ksero dla niewidomych. 3 |
W cyklu 2022L:
Katalog wystawy ERROR_czy chcesz kontynuować? ROCZNIKI PEDAGOGICZNE |
W cyklu 2023L:
J. Catafal, C.Oliva, Techniki graficzne, Warszawa 2002 (wyd. Arkady); |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
Godziny kontaktowe 45 ćwiczenia |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023L:
grupa warsztatowa II DZEP-MCM 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: