Działania intermedialne w arteterapii EP-3S-DIA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zagadnienia wykład: intermedia w edukacji, medycynie i resocjalizacji- metody dokumentacji procesu twórczego (prezentacja projektów artystycznych, edukacyjnych, terapeutycznych). Prezentacja możliwości wykorzystania intermediów w praktyce arteterapeutycznej na przykładzie projektów zrealizowanych w Polsce, USA i Hong Kongu.
Zagadnienia ćwiczenia: możliwość wykorzystania intermediów do tworzenia projektów arteterapeutycznych, wybrane sposoby użycia intermediów w pracy z grupą, rysunek intermedialny, działania z kamerą, działania o charakterze performatywnym, projekt działania grupowego z użyciem środków intermedialnych.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI 1. Intermedia w arteterapii - zagadnienia ogólne 4 7. Przygotowanie projektu warsztatu arteterapeutycznego z użyciem intermediów: 8. Przeprowadzenie warsztatu 2 9. Obserwacja 2 10. Dokumentacja fotograficzna 2 11. Ewaluacja 3 |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE 7. Przygotowanie projektu warsztatu arteterapeutycznego z użyciem intermediów: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę na temat intermediów i możliwości ich zastosowania w pracy z grupą.
Student zna przykłady oddziaływania arteterapeutycznego za pomocą intermediów.
Student zna mechanizmy psychologiczne, w tym rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka.
Umiejętności
Student potrafi wybrać sposób działania intermedialnego do świadomej realizacji celów i zadań arteterapeutycznych.
Student potrafi zaprojektować procesualne działanie grupowe o charakterze edukacyjnym lub terapeutycznym z użyciem środków intermedialnych.
Kompetencje społeczne
Student ma zdolność krytycznej oceny własnego postępowania jako uczestnika pracy grupowej.
Student jest świadomy etycznego wymiaru organizowania i prowadzenia działań grupowych o charakterze pedagogicznym lub terapeutycznym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przegląd dokumentacji.
ECTS 2 pkt:
15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. kontaktowych w ramach wykładów
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie dokumentacji koncepcji działania arteterapeutycznego)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (dokumentacji działania terapeutycznego). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze działań intermedialnych w arteterapii , rozszerzenie tematu o autorski wybór koncepcji działania oraz literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Józefowski E., (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji. UAM Poznań.
Karolak W., Handford O., (2009) Portrety i maski w twórczym rozwoju i arteterapii. AHE Łódź.
Lippard L.R, Six Years (1997) the Dematerialization of the Art Object From 1966 to 1972. 1973. Berkeley. University of California Press.
Malchiodi Cathy A., (2014) Arteterapia. Podręcznik. HARMONIA Gdańsk.
Moszkowicz M., (2013) Kilka uwag o intermediach w kontekście teorii Dicka Higginsa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione VIII (2013).
Literatura uzupełniająca:
Karolak W., (2016) Książka artystyczna w arteterapii. DIFIN Warszawa.
Lowen A,. (2019) PRZYJEMNOŚĆ. VIRGO Warszawa.
Żylińska M., Neurodydaktyka (2013) Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń. Wydawnictwo Naukowe UMK 2013. s. 91.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przegląd dokumentacji. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna. Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (dokumentacji działania terapeutycznego, praca pisemna). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. |
W cyklu 2024L:
ECTS 2 pkt: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: