Działania arteterapeutyczne w instytucjach opieki psychiatrycznej EP-3S-DAP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Szkolenia wewnętrzne na terenie placówki medycznej: BHP, instruktaż stażowy, ochrona danych osobowych. Zapoznanie się ze specyfiką pracy arteterapeuty na oddziałach szpitalnych. Hospitacje sesji arteterapeutycznych na oddziałach ogólnopsychiatrycznych oraz na oddziałach dziennych. Praca w zespole medycznym - konsultacje z psychologiem, terapeutą, psychiatrą. Projektowanie i prowadzenie sesji arteterapeutycznych grupowych i indywidualnych na oddziałach ogólnopsychiatrycznych wraz z superwizją.
W cyklu 2020L:
Szkolenia wewnętrzne na terenie placówki terapeutycznej: BHP, instruktaż stażowy, ochrona danych osobowych. |
W cyklu 2021L:
Szkolenia wewnętrzne na terenie placówki terapeutycznej: BHP, instruktaż stażowy, ochrona danych osobowych. |
W cyklu 2022L:
Szkolenia wewnętrzne na terenie placówki terapeutycznej: BHP, instruktaż stażowy, ochrona danych osobowych. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE:
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna założenia organizacyjne placówki, w której realizuje praktykę.
Student zna procedury włączania i wyłączania grup z arteterapii, procedury wykorzystania mediów artystycznych w arteterapii, procedury przebiegu i rejestracji procesów terapeutycznych.
Student zna uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty.
Umiejętności
Student posiada umiejętność prowadzenia działań terapeutycznych w formie sesji arteterapeutycznych.
Student posiada umiejętność wprowadzenia technik pracy indywidualnej i grupowej z osoba dorosłą.
Student posiada umiejętność wykorzystania technik arteterapeutycznych w oszacowaniu i przebiegu arteterapii.
Student rozumie zasady współpracy w grupie terapeutycznej.
Kompetencje społeczne
Student posiada większy wgląd w przyczyny i mechanizmy własnych reakcji emocjonalnych w interakcjach z innymi ludźmi.
Student jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych w grupach terapeutycznych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji)
ECTS 2 pkt:
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego oraz konsultacjami na oddziałach terapeutycznych
15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania arteterapeutycznego, przygotowanie do superwizjii)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Hospitacje warsztatów arteterapeutycznych na oddziałach terapeutycznych. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (arteterapia grupowa). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Praktyki zawodowe
Zajęcia w ramach możliwości realizowane będą na terenie placówki terapeutycznej. Proszę o sprawne dopełnienie formalności związanych z naszym pobytem w szpitalu (w ramach kontynuacji praktyki). Szczegółowe informacje zostaną Państwu przekazane na pierwszym spotkaniu na naszych ćwiczeniach.
Literatura
Bartel R., Iluzje wieloznaczne i Mindfulness w arteterapii, [w:] Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Rudowski T. (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2013, s. 249–257.
Bartel R., Obraz i słowo – wybrane przykłady z pracy arteterapeutycznej, [w:] Słowo w obrazie, Borowik G., Kowal A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej 2014.
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., Arteterapia – leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3), 2011.
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Arteterapia: Praktyka, T. 2, Wyd. Drugie, Difin, Warszawa 2014.
Chmielnicka-Plaskota A., Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.
Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.
Malchiodi C., Arteterapia, Harmonia Universalis 2012.
W cyklu 2020L:
Bartel R., Iluzje wieloznaczne i Mindfulness w arteterapii, [w:] Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Łoza B., |
W cyklu 2021L:
Bartel R., Iluzje wieloznaczne i Mindfulness w arteterapii, [w:] Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Łoza B., |
W cyklu 2022L:
Bartel R., Iluzje wieloznaczne i Mindfulness w arteterapii, [w:] Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Łoza B., |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych w grupach terapeutycznych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) ECTS 2 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego oraz konsultacjami na oddziałach terapeutycznych 15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania arteterapeutycznego, przygotowanie do superwizjii) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Hospitacje warsztatów arteterapeutycznych na oddziałach terapeutycznych. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (arteterapia grupowa). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych w grupach terapeutycznych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych w grupach terapeutycznych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: