Praktyka w placówkach edukacyjnych (60 godz.) EP-3P-KIE3
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zadania dydaktyczne realizowane przez placówkę, sposób funkcjonowania placówki, organizacja pracy placówki, podstawa programowa, dokumentacja działalności dydaktycznej prowadzona w placówce. Obserwacja stosowanych przez nauczyciela/instruktora zajęć plastycznych, metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych. Planowanie i prowadzenie, pod nadzorem opiekuna, serii lekcji/zajęć plastycznych. Analiza, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących przygotowanie dydaktyczne, zaobserwowanych albo doświadczanych w czasie praktyk sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
Student zna założenia organizacyjne placówki, w której realizuje praktykę.
Student zna prawa dziecka.
Student zna obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela/instruktora w tym zakresie.
Student ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń.
Student zna realizowany w ramach zajęć w placówce, zakres treści nauczania plastyki i typowe trudności związane z ich opanowaniem.
Student ma wiedzę na temat metod nauczania i prowadzenia zajęć plastycznych oraz efektywnego wykorzystywania środków dydaktycznych, warsztatu i technik plastycznych oraz zasobów internetowych wspomagających prowadzenie zajęć.
Umiejętności
Student potrafi na podstawie obserwacji dokonać analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz proponuje rozwiązanie problemu.
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji.
Student potrafi dokonać adekwatnego doboru metod pracy, materiałów, środków dydaktycznych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów/uczestników, w celu samodzielnego projektowania zajęć plastycznych.
Student potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej.
Student potrafi stworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się.
Student potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Student potrafi rozbudzić zainteresowania uczestników zajęć poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów/uczestników.
Student potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów/uczestników.
Kompetencje społeczne
Student posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Student buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia.
Student rozwiązuje konflikty poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji podczas zajęć i poza nimi.
Student działa na rzecz poprawy jakości pracy placówki.
Student umiejętnie współpracuje z innymi nauczycielami/instruktorami, pedagogami i rodzicami uczniów, oraz osobami tworzącymi społeczność placówki.
Student jest gotowy do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1. Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010. |
W cyklu 2022L:
1. Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010. |
W cyklu 2023L:
1. Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: