Praktyka w szkole podstawowej (60 godz.) EP-3P-KIE2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zadania dydaktyczne realizowane przez placówkę, sposób jej funkcjonowania, organizacja pracy, uczestnicy procesów pedagogicznych, dokumentacja działalności dydaktycznej, prowadzona w placówce. Stosowane przez nauczyciela zajęć plastycznych metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Planowanie i prowadzenie lekcji plastycznych, pod nadzorem opiekuna. Analizowanie przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących przygotowanie dydaktyczne, obserwowanych lub doświadczanych w czasie praktyk sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia jako punkt odniesienia dla anonimowej charakterystyki ucznia (z uwzględnieniem specyfiki kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych) Zespół klasowy, wywiad z nauczycielem. Dokumentacja dotycząca obserwowanych zajęć i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych: protokoły hospitacyjne i scenariusze zajęć.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
Student/ka zna sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki oświatowej.
Student/ka zna obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach szkolnych i odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie.
Student/ka ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń.
Student/ka zna program realizowany w ramach zajęć w szkole, zakres treści nauczania plastyki i typowe trudności uczniowskie związane z ich opanowaniem.
Student/ka ma wiedzę dotyczącą metod nauczania i prowadzenia zajęć plastycznych i pokrewnych (również z wykorzystaniem multimediów i komunikacji wizualnej) oraz efektywnego wykorzystywania środków dydaktycznych, warsztatu i technik plastycznych, w tym zasobów internetowych wspomagających nauczanie przedmiotowe.
Student/ka zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce oświatowej.
Umiejętności
Student/ka potrafi na podstawie obserwacji dokonać analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz proponuje rozwiązanie problemu.
Student/ka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Student/ka potrafi dokonać adekwatnego doboru metod pracy, materiałów, środków dydaktycznych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów w celu samodzielnego projektowania zajęć plastycznych i pokrewnych.
Student/ka potrafi zaplanować i przeprowadzić lekcje, pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Student/ka potrafi stworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się.
Student/ka potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej.
Student/ka potrafi rozbudzić zainteresowania uczniów poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów.
Student/ka potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów.
Kompetencje społeczne
Student/ka posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Student/ka buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia.
Student/ka rozwiązuje konflikty poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji podczas zajęć i poza nimi.
Student/ka działa na rzecz poprawy jakości pracy szkoły.
Student/ka umiejętnie współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkoły.
Student/ka jest gotowy/a do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej.
Literatura
W cyklu 2020L:
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. |
W cyklu 2021L:
1.Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. |
W cyklu 2022L:
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. |
W cyklu 2023L:
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. |
W cyklu 2024L:
. Boguszewska A., Mazur A., (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wyd. UMCS, Lublin 2013. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2021L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: