Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej - 2 EP-3F-WZS2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wybrana problematyka sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. Grupy tematyczne. Definicje sztuki i artysty w XX i XXI w., Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne. Rola strategii, mediów i narzędzi sztuki współczesnej. Sztuka nowych mediów - od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną. Tendencje w sztuce po 2000 roku. Krytycznie odniesienia do sztuki dziś na podstawie aktualnych wydarzeń artystycznych. Czynne uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych i w plenerze (w galerii, muzeum, domu aukcyjnym itp.), referat, tekst krytyczny - opis i analiza własnej pracy artystycznej, w odniesieniu do wybranych tendencji/ dzieł sztuki współczesnej.
W cyklu 2021L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna główne obszary, nurty i problematykę sztuki współczesnej oraz istotne miejsca wystawiennicze, instytucje związane z kulturą i sztuką współczesną.
Student/ka posiada podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki współczesnej umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.
Student/ka ma zasadniczą orientację w piśmiennictwie naukowym, publikacjach środowiskowych zwartych i ciągłych, dotyczących historii sztuki współczesnej oraz krytyki artystycznej.
Student/ka ma ogólna wiedzę o metodach analizy i interpretacji wizualnych i audiowizualnych wytworów sztuki współczesnej.
Student/ka ma wiedzę o mechanizmy rynku sztuki współczesnej oraz funkcjonowania artysty.
Umiejętności
Student/ka we własnych realizacjach artystycznych umie świadomie odwołać się do doświadczeń artystycznych i tradycji sztuki XX i XXI w.
Student/ka potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem formalnym i treściowym w odniesieniu do współczesnych nurtów/działań w sztuce.
Student/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na temat różnych dziedzin twórczości plastycznej oraz życia kulturalnego w kontekście zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki współczesnej, ujęć teoretycznych z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji (także w językach obcych).
Student/ka w miarę indywidualnych umiejętności i zainteresowań uczestniczy czynnie w badaniach i projektach badawczych z zakresu sztuki współczesnej.
Kompetencje społeczne
Student/ka jest gotowy, aby krytycznie odnieść się do własnych prac artystycznych poddając ocenie oryginalność koncepcji, jakość warsztatową, relacje do wybranych dzieł sztuki współczesnej.
Student/ka świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w aktualnych wydarzeniach artystycznych w galeriach, muzeach, festiwalach itp., przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej artystycznej.
Student/ka ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, potrafi ją określać, posługując się wiedzą z obszaru sztuki współczesnej.
Student/ka widzi potrzebę ciągłego rozwoju artystycznego, intelektualnego, pogłębiania swojej wiedzy z obszaru sztuki współczesnej, inspirując do tego innych.
Student/ka podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem artysty.
Student potrafi odnosić konteksty zagadnień z zakresu ekologii i aktualnej problematyki społecznej do interpretacji dzieł sztuki wizualnej.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie:
- czynnego udziału w zajęciach,
- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,
- zaliczenie pisemne bądź ustne na koniec I semestru
- egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć po II semestrze
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy)
Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.
Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001
Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.
Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.
Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989
Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.
Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6
Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.
Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.
Literatura uzupełniająca:
Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.
Eco U., Sztuka, Kraków 2008.
Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975
Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008
Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa
Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.
Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.
Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Ocena na podstawie: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022L:
Ocena na podstawie: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023L:
Ocena na podstawie: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: