Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej - 1 EP-3F-WZS1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wybrana problematyka sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki II poł. XX i pocz. XXI w.
Grupy tematyczne:
Zagadnienia sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia, główne zagadnienia i obszary, ważne zjawiska artystyczne, dyskusje, spory, wydarzenia Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art, hiperrealizm, informel, environment, happening, performance, art brut, arte povera, konceptualizm, land art, mail art, body art).
Sztuka w dobie postmodernizmu.
Wybrane zagadnienia sztuki lat 80. i 90. XX w.
Wybrane konteksty sztuki najnowszej, aktualne wydarzenia
W cyklu 2021Z:
Cel przedmiotu: Przykładowe nazwiska twórców: Cy Twombly, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Luc Tuymans, Anselm Kiefer, David Hockney, Robert Rauschenberg, Christian Boltanski, Annette Messager, Eva Hesse, Maria Lassnig, Kiki Smith, Alighiero Boetti, Tony Oursler, Lucian Freud, Barnett Newman, Chuck Close, Sol LeWitt, Richard Serra, Richard Long, Donald Judd, Jean-Michel Basquiat, Diana Arbus, Barbara Kruger, Nan Goldin, Kara Walker, Cindy Sherman, Anish Kapoor , Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Takashi Murakami, Bruce Nauman, John Anthony Baldessari, Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Matthew Barney, Pistoletto, Roni Horn, Ellsworth Kelly, Andras Serrano, Gilbert and George, Z. Libera, A. Żmijewski, M. Bałka, P. Althamer, J. Simon, W. Pustoła, R. Rumas, D. Rycharski, Maurycy Gomulicki, Trace Emin, Damien Hirst, Sara Lukas, R. Whiteread, Julien de Casabianca, Pixel Pancho, Sebas Velasco, Conor Harrington, Jens Haaning, Susan Philipsz, Mik Kosmas, Katarzyan Przezwańska, Roman Stańczak, R. Tiravanija, Ai Weiwei itd. |
W cyklu 2022Z:
Cel przedmiotu: Przykładowe nazwiska twórców: Cy Twombly, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Luc Tuymans, Anselm Kiefer, David Hockney, Robert Rauschenberg, Christian Boltanski, Annette Messager, Eva Hesse, Maria Lassnig, Kiki Smith, Alighiero Boetti, Tony Oursler, Lucian Freud, Barnett Newman, Chuck Close, Sol LeWitt, Richard Serra, Richard Long, Donald Judd, Jean-Michel Basquiat, Diana Arbus, Barbara Kruger, Nan Goldin, Kara Walker, Cindy Sherman, Anish Kapoor , Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Takashi Murakami, Bruce Nauman, John Anthony Baldessari, Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Matthew Barney, Pistoletto, Roni Horn, Ellsworth Kelly, Andras Serrano, Gilbert and George, Z. Libera, A. Żmijewski, M. Bałka, P. Althamer, J. Simon, W. Pustoła, R. Rumas, D. Rycharski, Maurycy Gomulicki, Trace Emin, Damien Hirst, Sara Lukas, R. Whiteread, Julien de Casabianca, Pixel Pancho, Sebas Velasco, Conor Harrington, Jens Haaning, Susan Philipsz, Mik Kosmas, Katarzyan Przezwańska, Roman Stańczak, R. Tiravanija, Ai Weiwei itd. |
W cyklu 2023Z:
Grupy tematyczne: |
W cyklu 2024Z:
Grupy tematyczne: Przykładowe nazwiska twórców: Cy Twombly, Jackson Pollock, Andy Warhol, Mark Rothko, Barnett Newman, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Luc Tuymans, Anselm Kiefer, David Hockney, Robert Rauschenberg, Christian Boltanski, Georg Maciunas, Annette Messager, Eva Hesse, Maria Lassnig, Kiki Smith, Alighiero Boetti, Nam June Paik, Tony Oursler, Lucian Freud, Barnett Newman, Chuck Close, Sol LeWitt, Richard Serra, Richard Long, Donald Judd, Jean-Michel Basquiat, Diana Arbus, Barbara Kruger, Nan Goldin, Nicolas de Stael, Wols, Yves Klain, Jean Fautrier, Georges Mathieu, Jean Dubuffet, Kara Walker, Cindy Sherman, Anish Kapoor , Olafur Eliasson, Yayoi Kusama, Takashi Murakami, Bruce Nauman, John Anthony Baldessari, Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Matthew Barney, Pistoletto, Alice Neel, Philip Guston, Peter Doig, Pierre Soulages, Roni Horn, Ellsworth Kelly, Andras Serrano, Gilbert and George, Z. Libera, A. Żmijewski, M. Bałka, P. Althamer, J. Simon, W. Pustoła, R. Rumas, D. Rycharski, Maurycy Gomulicki, Trace Emin, Damien Hirst, Sara Lukas, R. Whiteread, Julien de Casabianca, Pixel Pancho, Sebas Velasco, Conor Harrington, Jens Haaning, Susan Philipsz, Mik Kosmas, Katarzyan Przezwańska, Roman Stańczak, R. Tiravanija, Ai Weiwei itd. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna główne obszary, nurty i problematykę sztuki współczesnej oraz istotne miejsca wystawiennicze, instytucje związane z kulturą i sztuką współczesną.
Student/ka posiada podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki współczesnej umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.
Student zna i rozumie problematykę współczesnych zagadnień z zakresu ekologii, dylematów kulturowych, wyzwań cywilizacyjnych i problemów społecznych.
Student/ka ma zasadniczą orientację w piśmiennictwie naukowym, publikacjach środowiskowych zwartych i ciągłych, dotyczących historii sztuki współczesnej oraz krytyki artystycznej.
Umiejętności
Student/ka we własnych realizacjach artystycznych umie świadomie odwołać się do doświadczeń artystycznych i tradycji sztuki XX i XXI w.
Student/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na temat różnych dziedzin twórczości plastycznej oraz życia kulturalnego w kontekście zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki współczesnej, ujęć teoretycznych z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji (także w językach obcych).
Student/ka w miarę indywidualnych umiejętności i zainteresowań uczestniczy czynnie w badaniach i projektach badawczych z zakresu sztuki współczesnej.
Kompetencje społeczne
Student/ka świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w aktualnych wydarzeniach artystycznych w galeriach, muzeach, festiwalach itp., przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Student/ka ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, potrafi ją określać, posługując się wiedzą z obszaru sztuki współczesnej.
Student/ka widzi potrzebę ciągłego rozwoju artystycznego, intelektualnego, pogłębiania swojej wiedzy z obszaru sztuki współczesnej, inspirując do tego innych.
Student/ka podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem artysty.
Kryteria oceniania
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.
Ocena na podstawie:
- czynnego udziału w zajęciach,
- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,
- egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy)
Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.
Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
Grosenick U., Riemschneider B., Art Now - Sztuka przełomu tysiąclecia, 2001
Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.
Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.
Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989
Majewska B., Sztuka inna sztuka ta sama, Warszawa 1974.
Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.
Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6
Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.
Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.
Literatura uzupełniająca:
Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.
Eco U., Sztuka, Kraków 2008.
Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975
Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008
Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa
Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.
Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.
Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.
Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: „Szum“, Dwutygodnik.com, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy) Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: „Szum“, Dwutygodnik.com, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Art Now, Taschen, 2012 (wybrane tomy) Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: wsztuce.net, „Szum“, Dwutygodnik.com, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Wykład z elementami konwersatorium. Wyjścia do galerii, muzeów, dyskusja/ Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: Warunki zaliczenia przedmiotu: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: