Techniki fotograficzne i filmowe - 2 EP-3F-TFF2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawy wiedzy o historii filmu eksperymentalnego i sztuki wideo (na wybranych przykładach). Budowa i funkcje kamery wideo i aparatu fotograficznego w funkcji filmowania oraz ich wpływ na plastyczne jakości powstającego obrazu. Sztuka filmowa jako praca zbiorowa. Omówienie funkcji wybranych osób pracujących w produkcji filmowej: producenta, reżysera, aktorów lub performerów, operatora, dźwiękowca, montażysty. Podstawowe zasady rejestracji obrazu wybranych rodzajów scen w filmie. Podstawowe zasady rejestracji dźwięku. Podstawowe formaty zapisu cyfrowych plików wideo i dźwiękowych. Podstawy komputerowego, nieliniowego montażu plików filmowych i dźwiękowych. Kreacja w sztuce wideo. Omówienie wybranych podgatunków sztuki wideo. Emocjonalne i etyczne aspekty wybranych prac wideo. Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy filmowego obrazu wideo (niektóre z nich są realizowane zespołowo). Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności komponowania artystycznego utworu filmowego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie.
W cyklu 2021Z:
Studenci realizują dwa tematy w technice wideo ("Wideo-performance" i "Wideo-malarstwo"), z przeznaczeniem filmu do wyświetlania w galerii sztuki. Przechodzą pełen proces, z kolejnymi etapami: ogólny pomysł, scenariusz, szkice (storyboard), decyzje obsadowe, organizacja planu do nagrań wideo, jego oświetlanie, realizacja nagrań wideo, nagranie dźwięku, montaż nieliniowy obrazu i dźwięku, ostateczny film z napisami. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania filmów. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do wideofilmowania i montażu cyfrowego wideo. Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne dzieła wideoartu, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2022Z:
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. |
W cyklu 2023Z:
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. |
W cyklu 2024Z:
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji fotografii.
Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu filmu eksperymentalnego oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki filmowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie i biegle posługuje się technikami fotograficznymi i filmowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania fotograficzne i filmowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej i filmowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej i filmowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Kluszczyński R. "Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej", 1999 |
W cyklu 2022Z:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 |
W cyklu 2023Z:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 |
W cyklu 2024Z:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). |
W cyklu 2022Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
W cyklu 2023Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
W cyklu 2024Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: