Techniki fotograficzne i filmowe - 1 EP-3F-TFF1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie teoretyczne i ikonograficzne na wybranych, współczesnych przykładach, do zagadnień estetycznych i formalnych przynależnych fotografii. Budowa i podstawowe funkcje aparatu fotograficznego oraz ich wpływ na plastyczne jakości obrazu fotograficznego. Sposoby odwzorowania przez różne rodzaje obiektywów stosowanych w fotografii. Rola światła w fotografii. Rejestracja analogowego obrazu fotograficznego. Etapy srebrowego procesu fotograficznego. Formaty cyfrowego zapisu zdjęć. Podstawy obróbki cyfrowej obrazu fotograficznego. Zastosowanie programów graficznych Adobe. Czy fotografia jest sztuką? Kreacja w fotografii. Obraz uzyskiwany w sposób mechaniczny versus obraz będący wynikiem gestu artysty. Fotografia dokumentalna versus fotografia inscenizowana. Podstawowe tematy fotografii: relacja ze zdarzenia (reportaż), portret, pejzaż, przedmiot. Emocjonalne i etyczne aspekty fotografii. Realizacja zadań z dziedziny fotografii kreacyjnej. Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności patrzenia fotograficznego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie.
W cyklu 2021L:
Studenci realizują trzy tematy fotograficzne, przy czym fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Tematy te to: "Kolekcja fotograficzna", "Różnica - spór - konflikt -agresja" i "Prezentacja fotograficzna". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2022L:
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. |
W cyklu 2023L:
Wprowadzenie do Fotografii problemowej i filmu dokumentalnego. Obserwacje i studia nad fotografią/filmem, jako komunikatem wizualnym, narzędziem do rozpoznawania i użyciu wielu ich konwencji do kreowania wybranego przez studentów kontekstu. Zagadnienia Trangresja i Trawestacja w Sztuce. Film dokumentalny - czym jest? Czy da się go zdefiniować? Kiedy staje się sztuką. Realizacja etiudy filmowej "Plac defilad" - twórcza, problemowa filmowa interpretacja tematu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji fotografii.
Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji fotografii i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu fotografii oraz widzi zależności pomiędzy fotografią a innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki fotograficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie i biegle posługuje się technikami fotograficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania fotograficzne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021L:
Naomi Rosenblum "Historia fotografii światowej", 2005 |
W cyklu 2022L:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 |
W cyklu 2023L:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 Francois Soulages - Estety Fotografii, 2012 Zygmunt Bauman - Między chwilą a pięknem o sztuce w rozpędzonym świecie, 2010 Hans-Georg Gadamer - Aktualność piękna 1993 Julia Cameron - Droga Artysty 2017, Sebald W.G. Pierścienie Saturna, Ossolineum, 2020. Szczygieł Mariusz, Nie ma, Fundacja Instytutu Reportażu, 2018. Wicha Marcin, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Krakter, 2017. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). |
W cyklu 2022L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
W cyklu 2023L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty kolejnych etapów powstawania filmów, pokazywanych w trakcie zajęć, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji filmu itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 100 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: