Rzeźba - 2 EP-3F-RZE2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy dzieła rzeźbiarskiego, w ramach których proponowane są następujące treści: ćwiczenie rysunkowe, badanie proporcji i relacji mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni. Rzeźbiarska interpretacja zapisu rysunkowego lub malarskiego (gra płaszczyzn, przestrzeń, plan, rytmy, faktura), zapoznanie z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi. Podstawy kompozycji obiektu przestrzennego. Wstępne działania z bryłą rzeźbiarską, ciężar, kontrapunkt, gra z rytmem, ruch, równowaga, operowanie formą przestrzenną. Poszukiwanie właściwej konstrukcji, równowagi brył, indywidualnych proporcji i charakteru podczas pracy z modelem. Detal jako element kompozycyjny podporządkowany całości. Wykorzystanie, nabytych podczas ćwiczeń, podstaw komponowania i umiejętności formalnych podczas konstruowania studium z modela. Studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Poszukiwanie nowych form wyrazu, rozwijanie umiejętności obserwowania natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie. Obiekt jako medium. Podjęcie problemu komunikatywności obiektu abstrakcyjnego. Znaczenie kompozycji, materiału, koloru, skali itp. Technika odlewu gipsowego. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni rzeźbiarskiej.
W cyklu 2020L:
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin 4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny) |
W cyklu 2021L:
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin 4. Technologia odlewu gipsowego, wykonanie kopii negatywowej (formy) oraz odlewu w trwałym materiale (gips ceramiczny) |
W cyklu 2022L:
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin |
W cyklu 2023L:
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin |
W cyklu 2024L:
1. Akt siedzący – wykorzystanie nabytych podczas poprzednich ćwiczeń podstaw kompozycyjnych i formalnych podczas studium z modela, ćwiczenie rysunkowe – ćwiczenie nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni -12 godzin 3. Pojęcie abstrakcyjne – interpretacja rzeźbiarska. Studenci losują, każdy swoje, pojęcie (np. miłość, państwo, złośliwość, etc). Z pomocą środków plastycznych angażujących przestrzeń (rzeźba warsztatowa, kolaż rzeźbiarski, instalacja, działania performatywne) starają się stworzyć ekwiwalent plastyczny tego pojęcia. Prace projektowe trwają , z konsultacjami, od początku semestru, realizacja następuje w końcowej jego fazie -12 godzin |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o rzeźbiarskich środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rzeźbiarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania rzeźbiarskie oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac rzeźbiarskich podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy rzeźbiarskiej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rzeźbiarskich.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki rzeźbiarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie. z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac rzeźbiarskich pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020L:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2021L:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2022L:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2023L:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2024L:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2022L:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2023L:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2024L:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: