Rzeźba - 1 EP-3F-RZE1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy dzieła rzeźbiarskiego w ramach, których proponowane są następujące treści: ćwiczenie rysunkowe, badanie proporcji i relacji mas, poszukiwanie rysunkowego ekwiwalentu przestrzeni. Rzeźbiarska interpretacja zapisu rysunkowego
lub malarskiego (gra płaszczyzn, przestrzeń, plan, rytmy, faktura), zapoznanie z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi. Podstawy kompozycji obiektu przestrzennego. Wstępne działania z bryłą rzeźbiarską, ciężar, kontrapunkt, gra z rytmem, ruch, równowaga, operowanie formą przestrzenną. Poszukiwanie właściwej konstrukcji, równowagi brył, indywidualnych proporcji i charakteru podczas pracy z modelem. Detal jako element kompozycyjny podporządkowany całości. Wykorzystanie, nabytych podczas ćwiczeń, podstaw komponowania i umiejętności formalnych podczas konstruowania studium z modela. Studium detalu anatomicznego z elementami interpretacji. Poszukiwanie nowych form wyrazu, rozwijanie umiejętności obserwowania natury i interpretowania jej oraz poszukiwanie możliwości zawarcia treści w rzeźbie. Obiekt jako medium. Podjęcie problemu komunikatywności obiektu abstrakcyjnego. Znaczenie kompozycji, materiału, koloru, skali itp. Technika odlewu gipsowego. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni rzeźbiarskiej.
W cyklu 2020Z:
1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) - praca nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie ekwiwalentu przestrzeni - 6 godzin Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2021Z:
1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) - praca nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie ekwiwalentu przestrzeni - 6 godzin Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2022Z:
1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) - praca nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie ekwiwalentu przestrzeni - 6 godzin Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2023Z:
1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) - praca nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie ekwiwalentu przestrzeni - 6 godzin Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2024Z:
1. Ćwiczenie rysunkowe (akt) - praca nad proporcjami i relacjami mas, poszukiwanie ekwiwalentu przestrzeni - 6 godzin Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o rzeźbiarskich środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rzeźbiarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania rzeźbiarskie oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac rzeźbiarskich podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy rzeźbiarskiej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rzeźbiarskich.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki rzeźbiarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie. z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac rzeźbiarskich pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2021Z:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2022Z:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2023Z:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
W cyklu 2024Z:
Słonina S., Mistrzowie rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe Samodzielna praca studenta Razem : 97 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: