Rysunek - 1 EP-3F-RYS1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.
W cyklu 2020Z:
Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów. 3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie) 5. Studium dłoni i stóp. 6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody. 7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego. 8. Gest. |
W cyklu 2021Z:
Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów. 3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie) 5. Studium dłoni i stóp. 6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody. 7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego. 8. Gest. |
W cyklu 2022Z:
Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów. 3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie) 5. Studium dłoni i stóp. 6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody. 7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego. 8. Gest. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji rysunku w sztuce.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac rysunkowych.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rysunkowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania dzieła sztuki w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania rysunkowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki rysunkowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, realizacja prac studyjnych i praca własna, obecność na
przeglądach i konsultacjach indywidualnych i zbiorowych, indywidualny rozwój i zaangażowanie w prace własną, dyskusję grupową, umiejętność omawiania swoich prac.
50 % - wykonanie zadań i aktywność w czasie zajęć
50% - korekty konsultacje, przeglądy
Literatura
-W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986)
-W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016)
-Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006)
-Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004)
-E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009)
-David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006)
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
W cyklu 2022Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: