Poradnictwo edukacyjno-zawodowe EP-3F-PZA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wspieranie rozwoju uczniów: określanie potencjału i potrzeb, opracowywanie planów wspomagania uczniów w zależności od potrzeb w porozumieniu ze specjalistami z placówki oświatowej i spoza niej; stymulowanie samodzielności myślenia i kreatywności (zwłaszcza w ekspresji plastycznej). Doradzanie w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, także przez włączenie się w działania instytucjonalne placówki oświatowej. Zasady organizacji doradztwa zawodowego w placówkach oświatowych według regulacji prawnych (Roz. MEN z dn. 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Współpraca nauczyciela plastyki z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami oraz specjalistami w ramach realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego. Idea uczenia się przez całe życie. Regulacje prawne wykonywania zawodu nauczyciela i ścieżki jego rozwoju zawodowego. Planowanie rozwoju osobistego i jego formalizacja przez kolejne stopnie awansu zawodowego. Obligatoryjny Plan rozwoju zawodowego nauczyciela oraz kolejne wymogi formalne. Spełnianie kryteriów formalnych jako narzędzie do zarządzania własnym rozwojem.
W cyklu 2020L:
Podstawy prawne organizacji doradztwa zawodowego w szkolnictwie polskim. |
W cyklu 2021L:
Podstawy prawne organizacji doradztwa zawodowego w szkolnictwie polskim. |
W cyklu 2022L:
Podstawy prawne organizacji doradztwa zawodowego w szkolnictwie polskim. |
W cyklu 2023L:
Podstawy prawne organizacji doradztwa zawodowego w szkolnictwie polskim. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka dysponuje niezbędną wiedzą o prawnych, instytucjonalnych, pedagogicznych i interpersonalnych zasadach udzielania uczniom pomocy w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Zna i rozumie poradnictwo edukacyjno-zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania młodzieży do uczenia się przez całe życie.
Zna strategie i sposoby skutecznego rozwijania własnego warsztatu pedagogicznego i metodycznego z uwzględnieniem podstaw prawnych, i wsparcia instytucjonalnego; zasady planowania osobistego rozwoju zawodowego.
Umiejętności
Student/ka świadomie planuje i konsekwentnie realizuje rozwój własny; łącząc etapy rozwoju z kolejnymi stopniami awansu zawodowego.
W sposób zindywidualizowany, przez celowe i usystematyzowane diagnozowanie potrzeb i potencjału każdego ucznia, wspiera jego rozwój, w tym - podejmowanie ważnych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student/ka w pracy z uczniami kieruje się nadrzędną zasadą poszanowania podmiotowości każdego z uczniów, akceptacji jego odrębności i odmienności (medycznej, kulturowej, społecznej, językowej itd.), na gruncie uniwersalnych zasad i powszechnych norm etyki.
W kontaktach z uczniami i innymi interesariuszami procesu kształcenia kieruje się nadrzędną zasadą budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi stronami na zasadach sprawiedliwego i uczciwego dialogu, sytuacje konfliktowe rozwiązując poprzez działania mediacyjne lub negocjacje; nie nadużywając przy tym swojej pozycji instytucjonalnej.
Nieustannie dąży do samorozwoju i nieprzerwanego doskonalenia warsztatu pracy nauczycielskiej, mając na względzie dobro własne i uczniów; w pełnym zaangażowaniu w pracę z ludźmi nie traci poczucia własnej wartości i zaspokaja swoje potrzeby rozwoju osobistego (w tym artystycznego) i spełniania życiowych pragnień oraz aspiracji.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu w MS Teams: 1) W rubryce "Typ zajęć" otwórz "więcej informacji" METODY KSZTAŁCENIA Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA Zajęcia realizowane zdalnie (na uczelnianej platformie Teams) Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA Zajęcia realizowane zdalnie (na uczelnianej platformie Teams) Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: