Psychologia twórczości EP-3F-PYT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów: psychologia twórczości (zakres, definicje, pojęcia), pojęcie twórczości, podejście elitarne i egalitarne, kryteria twórczości, twórczość jako wytwór, cecha, proces – triadowe ujęcie twórczości.
Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym kształtowanie i rozwój procesów twórczych. Rozwój osobisty a rozwój twórczy. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. Poznawcze składniki procesu twórczego.
Psychologiczna analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Metody badań wytworów plastycznych. Psychologia twórczości plastycznej – rozwój ucznia a twórczość, stymulowanie twórczości.
W cyklu 2021Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest dla mnie twórczość? |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Z:
Podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów. Psychologia twórczości (zakres, definicje, pojęcia). Pojęcie twórczości. Podejście elitarne i egalitarne. Kryteria twórczości. Twórczość jako wytwór, cecha, proces. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym kształtowanie i rozwój procesów twórczych. Rozwój osobisty a rozwój twórczy. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. Poznawcze składniki procesu twórczego. Psychologiczna analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Metody badań wytworów plastycznych. Psychologia twórczości plastycznej – rozwój ucznia a twórczość. Stymulowanie twórczości. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów, rozumie zagadnienia związane z psychologią twórczości.
Student zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, z uwzględnieniem rozwoju procesów twórczych - rozpatruje twórczość w kontekście wytworu, cech osobniczych, procesu mentalnego, rozwoju i warunków.
Zna teorię i zasady komunikacji, również w zakresie komunikacji wizualnej.
Zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia, w tym uzdolnień artystycznych.
Potrafi scharakteryzować różne podejścia do twórczości.
Student zna kryteria oceny twórczości.
Umiejętności
Student potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, z uwzględnieniem uzdolnień i zainteresowań artystycznych.
Potrafi skutecznie komunikować się, uwzględniając teorię i zasady komunikacji wizualnej.
Student posiada umiejętność ujmowania procesu twórczego z różnych perspektyw.
Student potrafi interpretować aktywność twórczą człowieka z uwzględnieniem perspektywy psychologicznej.
Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o procesie twórczym w praktyce edukacyjnej i rozwoju osobistym.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów.
Student jest świadomy swojej wiedzy na temat psychologii twórczości.
Student jest zdolny pracować z drugim człowiekiem, rozwijając jego kompetencje w zakresie twórczego myślenia.
Student uwzględnia aspekty etyczne i normatywne w zagadnieniach z obszaru psychologii twórczości.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przegląd dokumentacji
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1. Obecność na zajęciach.
2. Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej Psychologiczna analiza rozwoju rysunkowego dziecka. Pozytywnie oceniona praca.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w tematyce przedmiotu, rozszerzenie tematu o autorski wybór koncepcji działania oraz literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Godziny zajęciowe np. ćwiczenia: 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, pod opieką merytoryczną prowadzącego: 5
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3
Przygotowanie się do egzaminu: 3
Inne formy 1
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Chmielnicka -Plaskota A., (2010) (red) Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii, Wyd .APS, Warszawa.
Frydrychowicz A., (1996) Rysunek rodziny projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, CMPPP MEN, Warszawa.
Karwowski M., (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria metodologia diagnostyka, Wyd. APS, Warszawa.
Limont W., (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń.
Lowenfeld V., (1977) Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa.
Nęcka E., (2005) Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk..
Nęcka E., (1998) Trening twórczości, Impuls, Kraków.
Popek S., (1988) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Józefowski E. Florczykiewicz J., ( 2013), Warsztat twórczy jako forma działania artystycznego w przestrzeni sztuki. Wybrane aspekty teoretyczne i studium empiryczne. W: Reguska A. (red.) Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność współczesności, Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „SZANSA”, Siedlce.
Florczykiewicz J., (2008) Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.
W cyklu 2021Z:
Chmielewska K., Szreder, K., Żukowski T. (2014) Czytanki dla robotników sztuki. Praca zbiorowa. Wydawnictwo: Fundacja Bęc Zmiana. |
W cyklu 2022Z:
Chmielnicka -Plaskota A., (2010) (red) Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii, Wyd .APS, Warszawa. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTKI/A: |
W cyklu 2022Z:
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Godziny kontaktowe: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przegląd dokumentacji Godziny zajęciowe np. ćwiczenia: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2024Z:
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). 2. Przygotowanie pracy pisemnej. Psychologiczna analiza wytworu rysunkowego dziecka. Prezentacja. Konwersatorium. Pozytywnie oceniona praca. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w tematyce przedmiotu, rozszerzenie tematu o autorski wybór koncepcji działania oraz literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień Godziny zajęciowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, pod opieką merytoryczną prowadzącego: 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 Przygotowanie się do egzaminu: 3 Inne formy 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: