Propedeutyka pracy nauczyciela EP-3F-PRN
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rola nauczyciela. Obowiązki i prawa nauczyciela-wychowawcy. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela. Koncepcje pracy nauczyciela. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Ocena jakości pracy. Awans zawodowy nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Choroby zawodowe.
W cyklu 2021Z:
Definiowanie pojęć – terminologia |
W cyklu 2022Z:
Definiowanie pojęć – terminologia |
W cyklu 2023Z:
Definiowanie pojęć – terminologia |
W cyklu 2024Z:
Definiowanie pojęć – terminologia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę nt. roli nauczyciela-wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, w szczególności: zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy.
Zna podstawową terminologię pedeutologiczną, potrafi ją interpretować oraz wskazywać drogi i efekty zastosowania.
Posiada orientację we współczesnych tendencjach zawodu nauczycielskiego i określa perspektywy funkcji zawodowych nauczyciela.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie podstaw pracy nauczyciela dla rozwoju teorii osobistej i umiejętności praktycznych, samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego jako artysty i nauczyciela.
Potrafi ocenić przydatność stosowanych procedur, metod i programów praktyk dla realizacji zadań związanych z działalnością zawodową, wyznacza kierunki własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, rozumie potrzebę samokształcenia.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i rzetelnie realizuje zadania pedagogiczne.
Jest gotów do współpracy z innymi, rozumie sens pomocy innym, aktywnie uczestniczy w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań metodycznych.
Kryteria oceniania
ECTS 1 pkt. - 15 godz. kontaktowych, 15 godz. pracy własnej z elementami projektu.
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji i działaniach projektowych.
Literatura
Bednarska Małgorzata, Musiał Ewa O nauczycielu: podręcznik do pedeutologii, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2012
Kellough Richard D.; wprow. Andrzeja Janowskiego Pierwszy rok nauczania: jak osiągnąć sukces, Wolters Kluwer Polska, 2011
Kwiatkowska Henryka, Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008
https://podstawaprogramowa.pl/
https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Plastyka
https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Plastyka
https://www.aplikuj.pl/porady-dla-pracodawcow/2366/awans-zawodowy-nauczycieli-warunki-uzyskiwania-awansu-zawodowego-na-rozne-stopnie
Uwagi
W cyklu 2021Z:
ECTS 1 pkt. - 15 godz. kontaktowych, 15 godz. pracy własnej z elementami projektu. |
W cyklu 2022Z:
ECTS 1 pkt. - 15 godz. kontaktowych, 15 godz. pracy własnej z elementami projektu. |
W cyklu 2023Z:
ECTS 1 pkt. - 15 godz. kontaktowych, 15 godz. pracy własnej z elementami projektu. |
W cyklu 2024Z:
ECTS 1 pkt. - 15 godz. kontaktowych, 15 godz. pracy własnej z elementami projektu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: