Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania EP-3F-PPU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych. Metody i techniki uczenia się. Uczenie się i analiza zachowania. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania.
Wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych.
W cyklu 2021L:
Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i |
W cyklu 2022L:
Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Zna metody wspierania rozwiązywania problemów w trakcie nauczania (się).
Zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.
Student opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Umiejętności
Student/ka posiada umiejętność stosowania wiedzy na temat procesów uczenia się w praktycznych sytuacjach społecznych i edukacyjnych.
Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się, także w sytuacji konfliktowej.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.
Ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków.
ECTS 2 pkt
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze psychologicznych podstaw uczenia i wychowania, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Literatura
Gallowey Ch., (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, T. I i II, PWN, Warszawa 1988.
Harwas-Napierała B., Trempała J.,(red.), Wiedza o psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, PWN, Warszawa 2002.
Brzezińska A. (2000). Psychologia wychowania. W: Strelau J. (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3, dział IX, s. 227-239. Gdańsk: GWP.
Kozdroń, A. (2015). Wychowanie przez zabawę. Warszawa: Difin.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza (tom 1, 2). Warszawa: PWN.
Włodarski Z. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulowanie rozwoju człowieka. Kraków.
W cyklu 2021L:
Gallowey Ch., (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, T. I i II, PWN, Warszawa 1988. |
W cyklu 2022L:
Gallowey Ch., (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, T. I i II, PWN, Warszawa 1988. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. ECTS 2 pkt 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze psychologicznych podstaw uczenia i wychowania, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: