Podstawy psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka EP-3F-PPC
TREŚCI PROGRAMOWE:
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.
W cyklu 2021Z:
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
W cyklu 2023Z:
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii poznawczej, emocji i motywacji, stresu, zdolności i uzdolnień, w szczególności: podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.
Zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Student/ka definiuje i wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka, w szczególności zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.
Umiejętności
Student potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emocjonalno-motywacyjnych jako sił napędowych jednostki.
Potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Potrafi zaplanować, na podstawie świadomej autorefleksji, działania na rzecz rozwoju zawodowego.
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie ze stresem.
Student/ka potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu.
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.
Student potrafi wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju psychicznym człowieka.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy o funkcjonowaniu procesów psychicznych człowieka i jest gotów do autorefleksji nad własnym funkcjonowaniem, także w aspekcie życia zawodowego.
Potrafi modyfikować posiadane wzorce w celu efektywnego radzenia sobie z sytuacją; dostosować adekwatnie zachowanie do sytuacji.
Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w szczególności używać niezbędnej literatury przedmiotu, w tym wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków.
ECTS 2 pkt
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym, praca pisemna. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstaw psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Literatura
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.
Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.
Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.
Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.
Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.
Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.
Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.
Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: