Plener 2 tyg. (60 godz.) EP-3F-PLE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zagadnienia kompozycji, waloru, gamy kolorystycznej, kontrastu rozwiązywane wobec zmienności natury. Obserwacja natury. Wybór motywu. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej. Zróżnicowanie waloru i światła - niematerialna przestrzeń jako punkt odniesienia dla organizacji głębi obrazu. Poszukiwanie kontekstów obrazu poza naturą. Rozmowa dydaktyczna jako konfrontacja koncepcji twórczych i sposób wspólnego rozwiązywania problemów artystycznych i warsztatowych. Działania artystyczne w lokalnej przestrzeni społecznej. Dokumentacja działań. Przygotowanie ekspozycji. Techniki artystyczne (w szczególności malarskie) w działania plenerowych.
W cyklu 2021L:
Praca nad indywidualizacją widzenia artystycznego. Plener ma przynieść umocnienie siły wyboru, zarówno tematu jaki i środków artystycznych. Kompozycje plenerowe mogą stanowić inspiracje do dalszej pracy studenta, stanowiąc czasami pierwszą koncepcję dyplomu artystycznego. |
W cyklu 2022L:
Praca nad indywidualizacją widzenia artystycznego. Plener ma przynieść umocnienie siły wyboru, zarówno tematu jaki i środków artystycznych. Kompozycje plenerowe mogą stanowić inspiracje do dalszej pracy studenta, stanowiąc czasami pierwszą koncepcję dyplomu artystycznego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada poszerzoną wiedzę o zasadach dotyczących realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz o zasadach dotyczących środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych.
Student zna zagadnienia z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami.
Student ma wiedzę o przygotowaniu narzędzi i materiałów plastycznych w warunkach plenerowych.
Umiejętności
Student samodzielnie podejmuje własne działania artystyczne.
Student potrafi pracować w grupie, analizuje powstałe prace w kontekście prac innych artystów.
Odnosząc się do tradycji malarstwa pejzażowego student konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką uprawiania sztuki.
Student potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję.
Student potrafi pracować w przestrzeni publicznej. Zauważa potencjalnych odbiorców, podejmuje rozmowę.
Student potrafi zorganizować warsztaty plastyczne dla lokalnej społeczności.
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi.
Student rozumie potrzebę dalszego rozwoju intelektualnego i jego związku z kształtowaniem swojej osobowości jako człowieka i artysty; chce pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu sztuki i dziedzin pokrewnych.
Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Student podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem artysty.
Literatura
W cyklu 2021L:
Elżbieta Leszczyńska „Pejzaż w malarstwie polskim”, Arkady 2017 https://www.metmuseum.org/toah/hd/prec/hd_prec.htm Precisionism https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-14-autumn-2008/landscapes-mind Mark Rothko “Landscapes of the Mind” Tate Gallery https://www.georgesseurat.org/the-complete-works.html?pageno=1 George Seurat (reprodukcje prac) https://artmuseum.princeton.edu/object-package/giovanni-battista-piranesi-imaginary-prisons/3640 Giovanni Battista Piranesi cykl « Więzienia” https://www.claudelorrain.org/the-complete-works.html?q=trees&pageno=2 Claude Lorrain (reprodukcje prac) drzewa http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Gierymski_M/Index.htm Maksymilian Gierymski (reprodukcje prac) |
W cyklu 2022L:
Elżbieta Leszczyńska „Pejzaż w malarstwie polskim”, Arkady 2017 https://www.metmuseum.org/toah/hd/prec/hd_prec.htm Precisionism https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-14-autumn-2008/landscapes-mind Mark Rothko “Landscapes of the Mind” Tate Gallery https://www.georgesseurat.org/the-complete-works.html?pageno=1 George Seurat (reprodukcje prac) https://artmuseum.princeton.edu/object-package/giovanni-battista-piranesi-imaginary-prisons/3640 Giovanni Battista Piranesi cykl « Więzienia” https://www.claudelorrain.org/the-complete-works.html?q=trees&pageno=2 Claude Lorrain (reprodukcje prac) drzewa http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Gierymski_M/Index.htm Maksymilian Gierymski (reprodukcje prac) |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody pracy: wykład z prezentacją multimedialną, korekta grupowa i indywidualna, analiza obrazów innych autorów, autokorekta, samodzielne poszukiwanie własnego sposobu widzenie. Nakład pracy studenta 120 godz |
W cyklu 2022L:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na plenerze oraz wykonanie wszystkich prac: 70 szkiców kompozycyjnych i 10 dużych prac Efekty pracy plenerowej zostaną pokazane w listopadzie na wystawie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: