Projektowanie graficzne - 2 EP-3F-PGR2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Znak graficzny jako nośnik informacji. Projekt znaku firmowego jako podstawowego komunikatu wizualnego. Pismo, jego budowa i pochodzenie. Analiza budowy pisma. Rozpoznawanie pism drukarskich. Analiza obrazu typograficznego (wiersz, wyraz, kolumna, światło, inicjał itp.). Forma liternicza – projekt logotypu. Realizacja projektów własnego znaku graficznego oraz logotypu w wybranym programie graficznym. Inne formy projektowe. Małe formy graficzne (bilet wizytowy, papier firmowy). Relacja tytuł – tekst – ilustracja. Materiały reklamowe (folder reklamowy, papier pakowy, forma przestrzenna i inne). Przygotowania własnego, autorskiego projektu wybranych elementów identyfikacji wizualnej.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Znak graficzny jako nośnik informacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania graficznego.
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii projektowania graficznego.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami
Student w podstawowym zakresie poznał narzędzia używane do przygotowania projektów graficznych.
Student zna teorie i zasady komunikowania środków wizualnych oraz ich odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych.
Umiejętności
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.
Student świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi zaprojektować i wykonać zadanie z projektowania graficznego.
Student w zakresie projektowania graficznego, komunikacji wizualnej i wystawiennictwa, prawidłowo wykorzystuje poznane narzędzia, techniki i technologie.
Student współpracuje w zespole wykonującym zadanie projektowe.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Student rozumie z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Kryteria oceniania
ocena wypowiedzi studentów podczas dyskusji na zajęciach, ocena przygotowanych zadań praktycznych
Literatura
Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków
Sarzyńska-Putowska J. (2002) Komunikacja wizualna. Kraków
Kolesár Z., Mrowczyk J.(2018) Historia projektowania graficznego. Kraków
Bosshard R. H. Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków
Felici J. (2005) Kompletny przewodnik po Typografii. Gdańsk
Bringhurst R. (2007) Elementarz stylu w typografii. Wyd. Design Plus. Kraków
Rypson P. (2000) Książki i strony. Warszawa
Willberg H. P.: Forssman F. (2004) Pierwsza pomoc w Typografii. Gdańsk
Biuletyn Sztuki Projektowania. (2005) Katowice
Mrowczyk J. (2008) Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk
Szántó T. (1986) Pismo i styl. Wrocław
Chwałowski R. (2001) Typografia typowej książki. Warszawa
Tyczkowski K. (2005) Lettera Magica. Warszawa
Frutiger A. (2003) Człowiek i jego znaki. Kraków
Wheeler S.,G. (2000) Typografia komputerowa. Warszawa
Zakrzewski P. (2009) Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Gliwice
W cyklu 2021L:
Rypson P. (2011, 2017) Nie gęsi, Polskie projektowanie graficzne 1919-1949. Kraków |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz. Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: