Metodyka działań edukacyjnych i udziału ucznia w życiu kulturalnym EP-3F-MUK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie pojęć: edukacja, kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Prawo autorskie. Ochrona własności intelektualnej. Wprowadzenie do teorii kultury. Kultura jako wzór. Sposoby posługiwania się ciałem (w odniesieniu do wybranych przykładów). Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Autonomia kultury – perspektywa ontologiczna. Status wartości. Ewaluacja i doświadczenie jako kategorie działania kultury. Kultura jako sposób życia według wartości. Podstawy animacji kultury. Dajmonion- decyzje twórcze a decyzje życiowe; wybór drogi indywidualnej. Etos, rzemiosło i intuicja; problem normy i odmienności. Animacja kultury versus przemoc symboliczna jako brama przemocy społecznej. Animacja a psychoterapia. Psychoterapia a psychoedukacja. Rozwój a dezintegracja (pozytywna). Podstawowe pojęcia i główne szkoły psychologii humanistycznej i psychoterapii. Uwarunkowania samorealizacji. Edukacja a animacja kultury. Błąd etnocentryzmu jako niezbywalny element samoświadomości pedagoga, badacza i animatora kultury. Edukacja jako animacja, twórcze nauczanie. Edukacja podmiotowa, oparta na motywacjach; konstruktywizm w edukacji. Problemy tożsamości, migracji i integracji.
W cyklu 2021Z:
1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury |
W cyklu 2022Z:
1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury |
W cyklu 2023Z:
1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury |
W cyklu 2024Z:
1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć: kultura, animacja kulturowa, uczestnictwo w kulturze, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student potrafi zdefiniować kulturę w aspekcie jej istnienia i działania, także wobec innych zjawisk rzeczywistości w różnych kontekstach kulturowych i społecznych, odnosząc się do filozofii, pedagogiki i praktyki artystycznej; wie i rozumie czym jest życie kulturalne.
Student zna i rozumie problematykę współczesnych zagadnień z zakresu ekologii, dylematów kulturowych, wyzwań cywilizacyjnych i problemów społecznych.
Zna podstawowe zasady animacji kultury (życia kulturalnego) jej odniesienie do edukacji szkolnej, mechanizmy psychologiczne, rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka.
Zna uwarunkowania psychologiczne i skutki pracy pedagogicznej i praktyki artystycznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Zna pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną.
Umiejętności
Student potrafi podejmować decyzje dotyczące wyborów artystycznych, społecznych i życiowych i wspierać w ich podejmowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców.
Student potrafi rozpoznawać twórczy potencjał własny i potencjał innych i wspierać jego rozwój w perspektywie życiowej; wykorzystywać w tym celu zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne.
Student potrafi planować, podejmować i organizować działania twórcze, społeczne, artystyczne stosownie do potencjału ich uczestników i warunków ich realizacji.
Student potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Umie zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów i popularyzacji wiedzy.
Kompetencje społeczne
Student świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym, rozpoznając wartości i znaczenia wydarzeń.
Student rozumie potrzebę psychofizycznego rozwoju i jego związku z kształtowaniem osobowości swojej i innych ludzi.
Student jest świadomy odpowiedzialności związanej z rolą artysty, nauczyciela, edukatora; inspiruje i organizuje działania własne i innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych.
Student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Student jest gotów do stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie.
Student jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Nakład pracy: |
W cyklu 2022Z:
Metody pracy: Nakład pracy: |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: Nakład pracy: ECTS: 2 pkt. |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: