Metodyka edukacji plastycznej w kształceniu przedmiotowym EP-3F-MPK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawy programowe w ramach przedmiotu plastyka i w kontekście programu nauczania. Metody nauczania, metodyka nauczania plastyki, środki dydaktyczne. Organizacja pracy w klasie. Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu przedmiotowym. Organizacja pracowni plastycznej/warsztatu artystycznego/pleneru. Organizacja pracy na lekcjach plastyki. Aspekty wychowawcze w edukacji artystycznej. Sposoby oceny z uwzględnieniem różnorodnych aspektów indywidualnego omówienia prac oraz wyboru prac do ekspozycji/wystawy. Aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej. Miejsce edukacji plastycznej w przestrzeni społecznej.
W cyklu 2020L:
Opis: |
W cyklu 2021L:
Opis: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna techniki plastyczne niezbędne w edukacji przedmiotowej.
Rozumie miejsce sztuk wizualnych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Zna podstawę programową przedmiotu plastyka; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; dostrzega i rozumie znaczenie przedmiotu w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.
Rozumie sens integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.
Zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, posługującego się warsztatem sztuk wizualnych; potrzebę profesjonalnego rozwoju nauczyciela, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; znaczenie autorytetu nauczyciela; interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji; potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; rozumie rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Zna i hierarchizuje konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu plastyka i pokrewnych.
Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć z obszaru sztuk wizualnych –zna i rozumie rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki oraz dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego; formy pracy specyficzne dla przedmiotu plastyka i pokrewnych: zajęcia warsztatowe, projekty, plenery, konkursy, prowadzenie szkicownika etc.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej/ pracowni plastycznej i multimedialnej, środki dydaktyczne (podręczniki, programy graficzne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu plastyka i pokrewnych i potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Zna metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu plastyka i pokrewnych; znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny.
Wie, jak przebiegają egzaminy kończące etap edukacyjny; zna sposoby oceniania, wymagania formalne oraz narzędzia przydatne w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu wykorzystującego narzędzia i środki wyrazu z obszaru sztuk wizualnych.
Rozumie i poddaje analizie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (plastyka i pokrewne); sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy, potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy, konieczność powtarzania i utrwalania i pogłębiania wiedzy i umiejętności.
Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów, potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych z wykorzystaniem komunikacji wizualnej i multimediów.
Zna warsztat pracy nauczyciela plastyki; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do zdobywania wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki, sztuk wizualnych, w tym multimediów itp.
Rozumie potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Umiejętności
Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej.
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.
Umie przeanalizować rozkład materiału.
Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi nauczanymi treściami nauczania.
Potrafi dostosować sposób komunikacji, z uwzględnieniem komunikacji wizualnej, do poziomu rozwojowego uczniów.
Umie kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów z zakresu sztuk wizualnych i popularyzacji wiedzy.
Umie podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.
Fachowo i rzetelnie ocenia pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, prawidłowo stosuje terminologię z zakresu sztuk wizualnych, dobiera właściwe pojęcia i przykłady dzieł sztuki - punkty odniesienia dla prac uczniowskich.
Umie skonstruować sprawdzian służący ocenie umiejętności uczniów, z zakresu sztuk wizualnych.
Rozpoznaje typowe błędy uczniowskie i potrafi wykorzystać je w procesie dydaktycznym.
Potrafi przeprowadzić diagnozę umiejętności ucznia, uwzględniając specyfikę kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych dla dzieci.
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów.
Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz poza nim.
Zachęca uczniów do podejmowania prób badawczych z zakresu sztuk wizualnych.
Promuje odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywanie mediów cyfrowych oraz poszanowanie praw własności intelektualnej.
Ma świadomość kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Jest świadomy budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Bierze odpowiedzialność za rozwijanie u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Jest odpowiedzialny za kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym - z Internetu oraz regularnego uprawiania wybranej dyscypliny sztuki.
Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (również artystyczną).
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: