Metodyka edukacji plastycznej w edukacji elementarnej EP-3F-MPE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w kształceniu elementarnym. Organizacja pracowni plastycznej. Organizacja warsztatów plastycznych. Warsztat malarza - warsztatem nauczyciela. Warsztat grafika - warsztatem nauczyciela. Warsztat rzeźbiarza - warsztatem nauczyciela. Temat a technika. Obserwacja i interpretacja, poprzez warsztat nauczyciela plastyki. Analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej. Analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych. Aspekty wychowawcze w edukacji artystycznej. Aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej.
W cyklu 2021Z:
Analiza podstawy programowej i programów plastyki dla szkół podstawowych. Analiza zagadnienia kultury wizualnej. |
W cyklu 2022Z:
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z różnymi metodami prowadzenia zajęć plastycznych z dziećmi w wieku szkolnym. Studenci popracują nad rozwijaniem twórczego myślenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna techniki plastyczne niezbędne w edukacji przedmiotowej.
Zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Zna organizację pracy w klasie i w grupach, potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego; formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, konkursy; zagadnienia związane z pracą domową.
Zna metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu lub rodzaju zajęć; znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów; potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Widzi i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu; potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Umiejętności
Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej.
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi nauczanymi treściami nauczania.
Umie dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów i popularyzacji wiedzy.
Umie podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Trafnie dobiera metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.
Prowadzi wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych dla dzieci.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Michejda-Kowalska K., "O dziecięcej wyobraźni plastycznej". WSiP Warszawa, 1987 |
W cyklu 2022Z:
1. K. Michejda-Kowalska, "O dziecięcej wyobraźni plastycznej". WSiP Warszawa, 1987 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. |
W cyklu 2022Z:
Kryteria oceniania, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: