Malarstwo - 1 EP-3F-MAL1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy obrazy malarskiego, wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu malarskich środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, gamy kolorystyczne, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych malarskich struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu malarskiego; techniki malarskie (gwasz, akryl, olej, akwarela, tusz i inne); podobrazia malarskie (papier, tektura, płótno i inne); ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni malarskiej, temat malarski (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze, abstrakcja geometryczna, abstrakcja niegeometryczna), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, malarska interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych.
W cyklu 2020Z:
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
W cyklu 2021Z:
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
W cyklu 2022Z:
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
W cyklu 2023Z:
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwie wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzenia wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrfaić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuk, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac malarskich.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu malarstwa oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki malarskiej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami malarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik malarskich.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki malarskiej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Kryteria oceniania
Analiza i ocena wykonanych prac warsztatowych i szkiców sytuacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" |
W cyklu 2021Z:
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" |
W cyklu 2022Z:
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" |
W cyklu 2023Z:
-,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku" |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Liczba punktów ETCS: 4 |
W cyklu 2021Z:
Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin inna forma kontaktu z prowadzącym w tym rozmowa i dyskusja tematyczna: 25 godzin |
W cyklu 2023Z:
Liczba punktów ETCS: 4 Liczba godzin kontraktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: