Komunikacja wizualna EP-3F-KWI
TREŚCI PROGRAMOWE:
Teorie i zasady komunikacji wizualnej. Elementy psychofizjologii widzenia. Analiza zjawisk wizualnych w przestrzeni publicznej z uwzględnieniem dzieł sztuki i kultury najnowszej. Realizacja utworów wizualnych Analiza prac zrealizowanych w oparciu o zasady efektywnej komunikacji wizualnej. Prace projektowe z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i cyfrowych.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Teorie i zasady komunikacji wizualnej. Elementy psychofizjologii widzenia. Analiza zjawisk wizualnych w przestrzeni publicznej z uwzględnieniem dzieł sztuki i kultury najnowszej. Realizacja utworów wizualnych Analiza prac zrealizowanych w oparciu o zasady efektywnej komunikacji wizualnej. Prace projektowe z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i cyfrowych. |
W cyklu 2021L:
Wprowadzenie w obszar sztuk wizualnych. |
W cyklu 2023L:
Wprowadzenie w obszar sztuk wizualnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania graficznego.
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w sztuce w ramach przedmiotu.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii projektowania graficznego.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami.
Student w podstawowym zakresie poznał narzędzia używane do przygotowania projektów graficznych.
Student zna teorie i zasady komunikowania środków wizualnych oraz jej odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych.
Umiejętności
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.
Student świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi zaprojektować i wykonać zadanie z projektowania graficznego.
Student w zakresie projektowania graficznego, komunikacji wizualnej i wystawiennictwa, prawidłowo wykorzystuje poznane narzędzia, techniki i technologie.
Student współpracuje w zespole wykonującym zadanie projektowe.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Kryteria oceniania
ocena wypowiedzi studentów podczas dyskusji na zajęciach, ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych.
Literatura
Rudolf Arnheim. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Officyna 2013
Rudolf Arnheim. Myślenie wzrokowe, słowo/obraz terytoria 2012
Bo Bergström. Komunikacja wizualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2015
Wasyl Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Officyna 2019
Cesare Ripa, Ikonologia, Universitas Kraków 2013
Przemek Dębowski , Jacek Mrowczyk. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015
Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2017
Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2019
Hans Rudolf Bosshard, Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2017
Krzysztof Lenk, Ewa Satalecka, Podaj dalej. Design, nauczanie, życie, Karakter, 2018
W cyklu 2020L:
Arnheim R. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Officyna 2013 |
W cyklu 2021L:
Arnheim R.: Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004 |
W cyklu 2023L:
Arnheim R.: Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. |
W cyklu 2021L:
Wykład konwersatoryjny z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne). Case study wybranych zjawisk wizualnych. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Opracowanie i przedstawienie przez studentów prezentacji multimedialnych. Godziny zajęciowe/ wykład: 15, ćwiczenia: 15 Godziny zajęciowe: wykład 15, ćwiczenia: 15 Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 |
W cyklu 2023L:
Wykład konwersatoryjny z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne). Case study wybranych zjawisk wizualnych. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Opracowanie i przedstawienie przez studentów prezentacji multimedialnych. Godziny zajęciowe/ wykład: 15, ćwiczenia: 15 Godziny zajęciowe: wykład 15, ćwiczenia: 15 Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: