Komunikacja w szkole EP-3F-KOS
TREŚCI PROGRAMOWE
Elementy podstawowej wiedzy o komunikacji. Komunikacja interpersonalna, społeczna i instytucjonalna. Komunikowanie emocjonalne i komunikacja pozawerbalna. Scena komunikacyjna: nowe technologie komunikacji (telefonia mobilna, Internet), komunikacja masowa i przekazy audiowizualne. Społeczne znaczenie komunikacji. Współdziałanie, zarządzanie, rozwiązywanie konfliktów.
Komunikowanie się ze stronami procesu nauczania-uczenia się: uczniem, rodzicami, gronem pedagogicznym, specjalistami wspomagającymi proces (pedagog szkolny, psycholog, bibliotekarz itp.). Komunikacja z uczniem. Komunikacja w procesie oceniania uczniów jako stymulowanie kreatywności, poczucia własnej wartości i udzielanie informacji zwrotnej o możliwościach ucznia. Komunikacja społeczna z klasą jako zarządzanie grupą i pełnienie roli lidera grupy. Komunikacja z rodzicami w wymiarze instytucjonalnym, społecznym i interpersonalnym. Bariery w komunikacji z uczniem, klasą i rodzicami. Przyczyny zakłóceń w komunikacji (kulturowe, społeczne, językowe, medyczne, rozwojowe, kompetencyjne, emocjonalne). Zasady i sposoby przezwyciężania utrudnień komunikacyjnych.
W cyklu 2020Z:
Zajęcia dają ogólną wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela (patrz "Informacje ogólne - wiedza" w części sylabusa "Podstawowe informacje o przedmiocie" powyżej) oraz możliwość sprawdzenia się w sytuacji stresogennej wymagającej autoprezentacji, mediacji lub negocjacji. |
W cyklu 2021Z:
Ogólna wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela, w szczególności: |
W cyklu 2022Z:
Ogólna wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela, w szczególności: |
W cyklu 2023Z:
1.Elementy podstawowej wiedzy o komunikacji. 7C w komunikacji. |
W cyklu 2024Z:
Ogólna wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela, w szczególności: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Dysponuje w koniecznym zakresie podstawową wiedzą o teorii komunikacji, znaczeniu komunikacji w życiu społecznym, typach komunikacji (interpersonalna, społeczna, instytucjonalna), scenie komunikacyjnej (mobilność, digitalizacja, media masowe); w szczególności zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery
w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.
Ma świadomość szerokiego spektrum możliwości edukacyjnych i zagrożeń wychowawczych związanych ze współczesnymi mediami komunikacji indywidualnej i masowej.
Zna koncepcje media literacy i visual literacy oraz zadania pedagogiczne i wychowawcze wynikające z tych teorii.
Umiejętności
Dąży do efektywności komunikacji, w zależności od jej partnera, dobierając właściwe cele, strategie i rozwiązania komunikacyjne, wykorzystując zasady przezwyciężania utrudnień w komunikacji.
Świadomie kontroluje swoje zachowania komunikacyjne wobec klasy i uczniów, zarządzając grupą i animując zachowania społeczne z wykorzystaniem umiejętności obserwacji i specjalistycznej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych, natychmiastowo podejmuje działania zaradcze w momentach kryzysowych.
Stosuje właściwe narzędzia komunikacji instytucjonalnej w kontaktach z interesariuszami procesu edukacyjnego (uczniowie, rodzice, organy założycielskie i oświatowe) oraz partnerami społecznymi edukacji (instytucje, stowarzyszenia, organizacje lokalne, krajowe i międzynarodowe); potrafi porozumiewać się w sytuacji konfliktowej.
Z szacunkiem i bez uprzedzeń potrafi porozumieć się na zasadach dialogu z osobami odmiennymi pod względem kulturowym, społecznym, pokoleniowym oraz będącymi w różnej kondycji psychofizycznej i emocjonalnej; potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje wszystkich uczestników procesu nauczania-uczenia się, w tym w szczególności ucznia, dbając o jego rozwój przez budowanie poczucia własnej wartości, docenianie osiągnięć, stymulowanie kreatywności i samodzielnego myślenia.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Bocheńska K., Szach-mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej, Warszawa 2006. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Punkty ECTS 1 (w przełożeniu na godziny): Zajęcia prowadzone w czasie rzeczywistym (wg planu APS) w aplikacji Teams (+Forms) |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
grupa ćwiczeniowa dla II DZEP-ATM 15h zajęć stacjonarnych |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: