Historia sztuki - 4 EP-3F-HSZ4
TREŚCI PROGRAMOWE:
Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od połowy XX wieku do dziś (ekspresjonizm abstrakcyjny, informel, taszyzm, action painting, colour field painting, pop – art, op – art, socrealizm, polskie malarstwo po II wojnie światowej, sztuka konceptualna, land art, mail art, happening, performance Fluxus, body art, environment, asamblaż, instalacja, nowa figuracja, postmodernizm). Omówienie sztuki w Polsce. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych kierunków i stylów.
Wykład – konwersatorium
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od połowy XX wieku do dziś (ekspresjonizm abstrakcyjny, informel, taszyzm, action painting, colour field painting, pop – art., op – art., socrealizm, polskie malarstwo po II wojnie światowej, sztuka konceptualna, land art, mail art happening, performance Fluxus, body art, environment, asamblaż, instalacja, nowa figuracja, postmodernizm). Omówienie sztuki polskiej omawianego okresu. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych kierunków i stylów. |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od połowy XX wieku do dziś (ekspresjonizm abstrakcyjny, informel, taszyzm, action painting, colour field painting, pop – art., op – art., socrealizm, polskie malarstwo po II wojnie światowej, sztuka konceptualna, land art, mail art happening, performance Fluxus, body art, environment, asamblaż, instalacja, nowa figuracja, postmodernizm). Omówienie sztuki polskiej omawianego okresu. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych kierunków i stylów. |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od połowy XX wieku do dziś (ekspresjonizm abstrakcyjny, informel, taszyzm, action painting, colour field painting, pop – art., op – art., socrealizm, polskie malarstwo po II wojnie światowej, sztuka konceptualna, land art, mail art happening, performance Fluxus, body art, environment, asamblaż, instalacja, nowa figuracja, postmodernizm). Omówienie sztuki polskiej omawianego okresu. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych kierunków i stylów. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od połowy XX wieku do dziś (ekspresjonizm abstrakcyjny, informel, taszyzm, action painting, colour field painting, pop – art., op – art., socrealizm, polskie malarstwo po II wojnie światowej, sztuka konceptualna, land art, mail art happening, performance Fluxus, body art, environment, asamblaż, instalacja, nowa figuracja, postmodernizm). Omówienie sztuki polskiej omawianego okresu. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych kierunków i stylów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.
Kompetencje społeczne
Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.
Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
Ocena prac projektowych, przedstawienie prezentacji z wybranego tematu.
METODY KSZTAŁCENIA
Wykład z pokazem multimedialnym - konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów kultury.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20
Inne formy 10
ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, przygotowanie referatu
Egzamin ustny z zakresu zagadnień prezentowanych na zajęciach.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze tematu, rozszerzenie o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004.
Czartoryska U., Od pop - artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973
Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968
Dziamski G., Nowoczesność po nowoczesności, Poznań 2007
Dziamski G., Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002
Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Toruń 1999
Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009.
Jodido P., Nowe formy. Architektura lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Warszawa 1998
Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987.
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna,Warszawa1985
Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973
Kowalska B. Polska awangarda malarska, Warszawa
Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa 1989
Kuryluk E., Hiperrealizm – nowy realizm, Warszawa 1983
Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1979
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 3, Warszawa 1988
Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1977
Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996.
Sztuka świata, Arkady
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006.
Literatura uzupełniająca:
albumy i wydawnictwa biograficzne związane z wybraną przez uczestników zajęć tematyką
Uwagi
W cyklu 2021L:
Link o zespołu Teams: |
W cyklu 2022L:
ECTS 2 pkt. |
W cyklu 2023L:
ECTS 2 pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: