Historia sztuki - 3 EP-3F-HSZ3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2023Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Z)
TREŚCI PROGRAMOWE
Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od realizmu do surrealizmu (1.impresjonizm, 2. symbolizm -nabizm-secesja, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm, 5. fowizm, 6. kubizm, 7. abstrakcjonizm (abstrakcja organiczna), 8. neoplastycyzm-suprematyzm-rajonizm, 9. modernizm (sztuka użytkowa i architektura), 10. polska sztuka okresu międzywojnia (ugrupowania artystyczne), 11.konstruktywizm, 12. futuryzm, 13. dadaizm, 14. surrealizm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii kierunków artystycznych i stylów. Prezentacją dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Korespondencja sztuk.
Wykład – konwersatorium
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład – konwersatorium |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład – konwersatorium |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład – konwersatorium |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład – konwersatorium |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.
Kompetencje społeczne
Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.
Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
Ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, odpowiedź ustna z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu, prezentacja referatu z pokazem multimedialnym.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
ECTS 2 pkt.:
30 godz. kontaktowych w ramach wykładu multimedialnego
30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury.(przygotowanie referatu)
Literatura
Literatura:
Baumgarth Ch., (1978), Futuryzm, Warszawa.
Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa.
Dobrowolski T. (1968), Malarstwo polskie, Wrocław.
Gombrich E.H., (2009), O sztuce., Rebis.
Guze J., (1986), Impresjoniści, Warszawa.
Hofstatter H., (1980), Symbolizm, Warszawa.
Honour H., (1972), Neoklasycyzm, Warszawa.
Janicka K., (1984), Surrealizm, Warszawa.
Juszczak W., (1985). Postimpresjoniści, Warszawa.
Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.
Kępiński Z., (1986), Impresjonizm, Warszawa.
Kotula A., Krakowski P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa.
Kotula A., Krakowski P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa.
Kowalska B., (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa (wybrane rozdziały)
Naylor G., (1988), Bauhaus, Warszawa.
Overy P., (1979), De Stijl, Warszawa.
Pevsner N., (1979), Pionierzy współczesności, Warszawa.
Poprzęcka M., (1989), Akademizm, Warszawa.
Porębski M., (1988), Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa.
Porębski M., (1966), Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa.
Richter H., (1983), Dadaizm, Warszawa.
Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław (wybrane rozdziały)
Słownik sztuki XX wieku, (1977), Warszawa.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.
Sztuka świata, Arkady (wybrane tomy)
Wallis M., (1974), Secesja, Warszawa.
Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady.
Willett J., (1976), Ekspresjonizm, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021Z:
ECTS 2 pkt. - 30 godz. kontaktowych i 30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury. |
W cyklu 2022Z:
Link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Oceny: |
W cyklu 2023Z:
Link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Oceny: |
W cyklu 2024Z:
Link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AMVPDDeWzs_fG_bwT2LdklWwL0hRCC1bFUeWFL_U6rEc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=192c5020-aa4d-479f-8e32-b3e47abbf6f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: