Historia sztuki - 2 EP-3F-HSZ2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wybrane zagadnienia historii sztuki od manieryzmu do romantyzmu (manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm, romantyzm, sentymentalizm, historyzm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki.
Wykład – konwersatorium
W cyklu 2020L:
Sztuka nowożytna |
W cyklu 2021L:
Sztuka nowożytna |
W cyklu 2022L:
Sztuka nowożytna |
W cyklu 2023L:
Wybrane zagadnienia historii sztuki od manieryzmu do romantyzmu (manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm, romantyzm, sentymentalizm, historyzm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Wykład – konwersatorium |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.
Kompetencje społeczne
Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.
Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
ECTS 2 pkt.
30 godzin pracy kontaktowej,
30 godzin pracy własnej w odniesieniu do źródeł (lektura tekstów, opracowanie zagadnień tematycznych)
Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym)
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004.
Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009.
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987.
Rynck P.de, Jak czytać malarstwo., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1986.
Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996.
Sztuka świata, Arkady,
Literatura uzupełniająca
Białostocki J., Wiek XVII. Barok, kontrreformacja, Wrocław 1970
Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968
Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1988
Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1972
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa 1988
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2004
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006.
Uwagi
W cyklu 2021L:
Link do zespołu Teams: |
W cyklu 2022L:
ECTS 2 pkt. Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: |
W cyklu 2023L:
ECTS 2 pkt. Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: