Historia sztuki - 1 EP-3F-HSZ1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wybrane zagadnienia historii sztuki od czasów prehistorycznych do renesansu (sztuka prehistoryczna, antyczna, średniowieczna i nowożytna do czasów renesansu). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki.
Wykład – konwersatorium
W cyklu 2021Z:
1. Historia sztuki jako dziedzina naukowa. |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład – konwersatorium |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład – konwersatorium |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykład – konwersatorium |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.
Kompetencje społeczne
Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce, z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.
Student gotowy jest, aby w przemyślany sposób, publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu,
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze omawianych tematów, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa.
Gombrich E.H., (2009), O sztuce, Rebis.
Jastrzębowska E., (1988), Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa.
Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.
Kłosińska J., (1975), Sztuka bizantyńska, Warszawa.
Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław.
Skubiszewski P., (2001), Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.
Sztuka świata, Arkady, t.2-6.
Literatura uzupełniająca:
Architektura gotycka w Polsce, (1995), Mroczko T., Arszyński M., (red.), Warszawa.
Barlett R., (2002), Panorama średniowiecza, Warszawa.
Bernhard M.L., (1981), Sztuka grecka, Warszawa.
Chłędowski K., (1996), Rzym ludzie odrodzenia, Warszawa.
Chrzanowski T., (2009), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa.
Duby G., (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa.
Eco U., (1997), Sztuka i piękno w średniowieczu, Karków.
Genaille R., (1976), Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa.
Historia piękna, (2005), Eco, U., (red.), Poznań.
Huizinga J, (1992), Jesień średniowiecza, Warszawa.
Kębłowski J., (1983), Polska sztuka gotycka, Warszawa.
Kozakiewiczowa H., (1978), Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa.
Levey M., (1980), Dojrzały renesans, Warszawa.
Levey M., (1978), Wczesny renesans, Warszawa.
Lipińska J., (1982), Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa.
Makowiecka E., (2006), Sztuka grecka, Warszawa.
Michałowski K., (1986), Nie tylko piramidy, Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa.
Mroczko T., (1988), Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa.
Sztuka gotyku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa.
Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa.
Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Warszawa.
Witruwiusz, (1999), O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
ECTS 2 pkt. Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: |
W cyklu 2023Z:
ECTS 2 pkt. Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: |
W cyklu 2024Z:
ECTS 2 pkt. Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: