Grafika - 3 EP-3F-GRA3
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu graficznego. Temat grafiki (tradycyjne motywy oparte na studium natury, formy abstrakcyjne i inne) - poszukiwania na styku z innymi dziedzinami sztuki, graficzna interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych. Opracowanie tematów prac. Szkic jako zapis idei. Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy grafiki wykonanej w tradycyjnych technikach. Dobór wybranych środków ekspresji plastycznej do określonego zadania. Zasady przygotowania oprawy odbitek graficznych. Techniki druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego. Przygotowanie, na poziomie zaawansowanym, matryc w wybranych technikach. Odbijanie prac na poziomie zaawansowanym. Organizacja wystawy prac graficznych. Oprawa grafik. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej.
W cyklu 2020Z:
1, organizacja zajęć w pracowni graficznej. |
W cyklu 2022Z:
Środki wyrazu artystycznego w obszarze grafiki stwarzają wielorakie możliwości druku wypukłego, wklęsłego i płaskiego, stwarzają również możliwości stosowania technik niekonwencjonalnych. Zezwalają na swobodne kreowanie myśli i idei. Swobodę która dopuszcza pewną dowolność w formułowaniu wypowiedzi twórczej. Rozwijają umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym, właściwy dobór środków wyrazu jest zawsze inspirujący w sferze formalnej budowy dzieła, w nadaniu sensu wyrazu artystycznego. stwarza on możliwość realizacji zmierzeń twórczych, począwszy od analizy projektu do jego realizacji. Pogłębiając tym samym wiedzę odnośnie klasycznych i niekonwencjonalnych technik grafiki warsztatowej. Pobudzają kreatywność. |
W cyklu 2023Z:
Środki wyrazu artystycznego w obszarze grafiki stwarzają wielorakie możliwości druku wypukłego, wklęsłego i płaskiego, stwarzają również możliwości stosowania technik niekonwencjonalnych. Zezwalają na swobodne kreowanie myśli i idei. Swobodę która dopuszcza pewną dowolność w formułowaniu wypowiedzi twórczej. Rozwijają umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym, właściwy dobór środków wyrazu jest zawsze inspirujący w sferze formalnej budowy dzieła, w nadaniu sensu wyrazu artystycznego. stwarza on możliwość realizacji zmierzeń twórczych, począwszy od analizy projektu do jego realizacji. Pogłębiając tym samym wiedzę odnośnie klasycznych i niekonwencjonalnych technik grafiki warsztatowej. Pobudzają kreatywność. |
W cyklu 2024Z:
Środki wyrazu artystycznego w obszarze grafiki stwarzają wielorakie możliwości druku wypukłego, wklęsłego i płaskiego, stwarzają również możliwości stosowania technik niekonwencjonalnych. Zezwalają na swobodne kreowanie myśli i idei. Swobodę która dopuszcza pewną dowolność w formułowaniu wypowiedzi twórczej. Rozwijają umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym, właściwy dobór środków wyrazu jest zawsze inspirujący w sferze formalnej budowy dzieła, w nadaniu sensu wyrazu artystycznego. stwarza on możliwość realizacji zmierzeń twórczych, począwszy od analizy projektu do jego realizacji. Pogłębiając tym samym wiedzę odnośnie klasycznych i niekonwencjonalnych technik grafiki warsztatowej. Pobudzają kreatywność. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w ramach grafiki warsztatowej w sztuce.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac wykonanych w tradycyjnych technikach graficznych.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu grafiki warsztatowej oraz widzi zależności pomiędzy grafiką i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki graficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami graficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania graficzne, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac graficznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy graficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik graficznych.
Potrafi wykonać oprawę dla odbitki graficznej; potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach pracowni graficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, dyskusja, przegląd prac- prezentacja
Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa
2. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa
3. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa
2. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, dyskusja, przegląd prac- prezentacja |
W cyklu 2022Z:
Podstawowym założeniem programu kursu podstawowego jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi technikami druku wklęsłego: suchą igłą, akwafortą oraz akwatintą |
W cyklu 2023Z:
Podstawowym założeniem programu kursu podstawowego jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi technikami druku wklęsłego: suchą igłą, akwafortą oraz akwatintą |
W cyklu 2024Z:
Podstawowym założeniem programu kursu podstawowego jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi technikami druku wklęsłego: suchą igłą, akwafortą oraz akwatintą |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: