Grafika - 1 EP-3F-GRA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu graficznego. Temat grafiki (tradycyjne motywy oparte na studium natury, formy abstrakcyjne i inne) - poszukiwania na styku z innymi dziedzinami sztuki, graficzna interpretacja obrazu fotograficznego, obrazu video i innych form wizualnych. Opracowanie tematów prac. Szkic jako zapis idei. Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy grafiki wykonanej w tradycyjnych technikach. Dobór wybranych środków ekspresji plastycznej do określonego zadania. Zasady przygotowania oprawy odbitek graficznych. Techniki druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego. Przygotowanie, matryc w wybranych technikach. Odbijanie prac . Organizacja wystawy prac graficznych. Ogólne zasady pracy i przepisy bhp oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej.
W cyklu 2020Z:
1. Usystematyzowanie wiedzy, dotyczącej technik druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi. Ogólne zasady pracy i przepisy BHP oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. (2 g) • przygotowanie szkiców zgodnych z tematem zadania |
W cyklu 2021Z:
Treści szczegółowe: 1. Usystematyzowanie wiedzy, dotyczącej technik druku wklęsłego, Treści realizowane są poprzez: • przygotowanie szkiców zgodnych z tematami zadań |
W cyklu 2022Z:
Treści: 1. Usystematyzowanie wiedzy, dotyczącej technik druku wklęsłego, Treści realizowane są poprzez: • przygotowanie szkiców zgodnych z tematami zadań |
W cyklu 2023Z:
1. Usystematyzowanie wiedzy, dotyczącej technik druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi. Ogólne zasady pracy i przepisy BHP oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. (2 g) |
W cyklu 2024Z:
1. Usystematyzowanie wiedzy, dotyczącej technik druku wklęsłego, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w ramach grafiki warsztatowej w sztuce.
Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac wykonanych w tradycyjnych technikach graficznych.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu grafiki warsztatowej oraz widzi zależności pomiędzy grafiką i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki graficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami graficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi realizować własne działania graficzne, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
W projektowaniu własnych prac graficznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy graficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik graficznych.
Potrafi wykonać oprawę dla odbitki graficznej; potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach pracowni graficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
ITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Braumberger A., Bobkowski B., (2005), Praga prawa strona Warszawy, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk Netografia: |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia, działania praktyczne, dyskusja, przegląd prac, ekspozycja - prezentacja Nakład pracy studenta : Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym. Nakład pracy studenta : Bieżące informacje i materiały do zajęć oraz zamieszczanie dokumentacji zaliczeniowej w Zespole aplikacji Teams: Grafika 1 -grupy 1 i 2 2022,23 |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym. Nakład pracy studenta : Bieżące informacje i materiały do zajęć oraz zamieszczanie dokumentacji zaliczeniowej w Zespole aplikacji Teams: Grafika 1 -grupy 1 i 2 2023,24 |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym. Nakład pracy studenta : Bieżące informacje i materiały do zajęć oraz zamieszczanie dokumentacji zaliczeniowej w Zespole aplikacji Teams: Grafika 1 -grupy 1 i 2 2024,25 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: