Fotografia EP-3F-FOT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie teoretyczne i ikonograficzne na wybranych, klasycznych przykładach, do zagadnień estetycznych i formalnych przynależnych fotografii. Zaawansowane możliwości sprzętu oświetleniowego. Użycie światła błyskowego. Wykonywanie reprodukcji obrazów i dokumentacji innych dzieł sztuki. Zaawansowane techniki analogowe w fotografii (fotografia otworkowa, fotogram, polaroid, fotografia wielkoformatowa itd.). Zaawansowane fotograficzne techniki cyfrowe. Wykonywanie zdjęć w formacie RAW, do multiekspozycji, panoram, HDR-ów, montaży cyfrowych, animacji ze zdjęć itd. Zaawansowana edycja fotograficznych plików cyfrowych. Zastosowanie programów graficznych Adobe. Zastosowanie ścieżek, warstw, masek itd. Realizacja zadań z dziedziny fotografii kreacyjnej. Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności patrzenia fotograficznego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie.
W cyklu 2021Z:
Studenci realizują na zaliczenie tematy w podstawowych technikach fotograficznych, analogowych i cyfrowych. Przechodzą kolejne etapy korekt i poprawy swoich realizacji. Fotografia jest nauczana podczas zajęć od strony jej możliwości technicznych i estetycznych. Tematy są zaprojektowane tak, aby wprowadzić studentów w kwestię budowy narzędzi fotograficznych, ich technicznych możliwości i w konsekwencji kreowania dzięki nim wartościowego obrazu fotograficznego i odpowiedniej stylistyki. Wprowadzona jest wiedza o podstawowych jakościach plastycznych fotografii. Zajęcia po części polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na wielu zajęciach prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2022Z:
Kierując się zasadą wielkiego amerykańskiego fotografa Ansela Adamsa: Fotografia to nie przypadek – to koncepcja. |
W cyklu 2023Z:
Kierując się zasadą wielkiego amerykańskiego fotografa Ansela Adamsa: Fotografia to nie przypadek – to koncepcja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w fotografii.
Student posiada wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji fotografii i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych.
Student zna tendencje rozwojowe z zakresu fotografii oraz widzi zależności pomiędzy fotografią i innymi dyscyplinami.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki fotograficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.
Umiejętności
Świadomie posługuje się poznanymi technikami fotograficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.
Potrafi podejmować samodzielne artystyczne działania fotograficzne.
W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych.
Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.
Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.
Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.
Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.
Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii", 1965 |
W cyklu 2022Z:
Coles R. Doing Documentary Work, New York, 1998 |
W cyklu 2023Z:
Coles R. Doing Documentary Work, New York, 1998 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60 |
W cyklu 2023Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd prac i prezentacji NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: