Autoprezentacja i praktyka wystąpień publicznych EP-3F-APP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych. Komunikacja niewerbalna. Sztuka wykładania i praktyka wystąpień publicznych. Celowość i sposoby wykorzystywania metod teatralnych i parateatralnych w pedagogice i arteterapii, świadomość własnego ciała, praca głosem. Analiza i praktyka wybranych aspektów warsztatu aktorskiego z uwzględnieniem aspektów etycznych.
W cyklu 2020L:
Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych. Komunikacja niewerbalna. Sztuka wykładania i praktyka wystąpień publicznych. Celowość i sposoby wykorzystywania metod teatralnych i parateatralnych w pedagogice i arteterapii, świadomość własnego ciała, praca głosem. Analiza i praktyka wybranych aspektów warsztatu aktorskiego z uwzględnieniem aspektów etycznych. |
W cyklu 2021L:
Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student w podstawowym zakresie zapoznał się z warsztatem aktorskim, technikami teatralnymi i parateatralnymi.
Student ma elementarną wiedzę o metodyce wystąpień publicznych, prowadzeniu warsztatów i treningów, w odniesieniu do różnych środowisk i grup społecznych. Potrafi określić i scharakteryzować praktyczne aspekty wystąpień publicznych.
Zna i rozumie metody porozumiewania się w celach dydaktycznych, w szczególności: znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych - sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu.
Umiejętności
Student potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role.
Potrafi posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu.
Poprawnie i świadomie operować ciałem (ekspresyjność, wchodzenie w rolę, elementy pantomimy i warsztatu aktorskiego).
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jako przyszłego nauczyciela, rozumie konieczność doszkalania się, odczuwa potrzebę dalszego rozwijania i poszerzania umiejętności w zakresie autoprezentacji i technik parateatralnych.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia w grupie, scenki, konwersatorium, projekcja dramatyczna, praca z ciałem, transformacja, prezentacja na tle grupy autorskich warsztatów.
Literatura
Apps J., Głos perswazji: jak mówić aby inni nas słuchali, Warszawa 2011.
Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010.
Grad W., Zacznij od siebie!: sztuka efektywnej komunikacji, Warszawa 2011.
Jabłonowska L.,Wachowiak P., Winch S., Prezentacja profesjonalna: teoria i praktyka, red., Warszawa 2008.
Kochanek M., Pojedynek na słowa: techniki w publicznych sporach, Kraków 2012.
Lewandowska-Tarasiuk E., , Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2006.
Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Warszawa 2004.
W cyklu 2020L:
1. Mark Leary Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji |
W cyklu 2021L:
Apps J., Głos perswazji: jak mówić aby inni nas słuchali, Warszawa 2011. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody dydaktyczne |
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 15 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: