Warsztaty socjoterapeutyczne EP-2S-WSO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Socjoterapeuta - znaczenie osobistej postawy osoby prowadzącej zajęcia oraz jej umiejętności interpersonalnych. Określenie własnych predyspozycji, umiejętności i pasji w kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Odkrywanie i wzmacnianie własnego potencjału w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zasady socjoterapeutyczne - afirmacji, bliskiego kontaktu, otwartości, istnienia norm. Gotowość do współpracy ze służbami pomagającymi dziecku i rodzinie. Rekrutacja do grupy. Kryteria rekrutacji do grupy socjoterapeutycznej. Potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Formy dotarcia do dzieci i młodzieży. Pomysł na grupę – potrzeby środowiska, predyspozycje prowadzącego. Metodyczne aspekty przygotowania i prowadzenia zajęć. Sytuacje trudne w pracy socjoterapeuty.
W cyklu 2020L:
Metodyczne aspekty przygotowania i prowadzenia zajęć |
W cyklu 2023L:
Metodyczne aspekty przygotowania i prowadzenia zajęć |
W cyklu 2024L:
Metodyczne aspekty przygotowania i prowadzenia zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna teoretyczne podstawy działań socjoterapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki procesu grupowego.
Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technik stosowanych w socjoterapii.
Umiejętności
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej grupy sposób postępowania; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań.
Student posiada umiejętności potrzebne do pracy z grupą socjoterapeutyczną.
Kompetencje społeczne
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać.
Student posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w socjoterapii.
Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w socjoterapii; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań socjoterapeutycznych.
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Literatura
W cyklu 2020L:
Johnson D., PODAJ DŁOŃ, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 1999. |
W cyklu 2023L:
Johnson D., PODAJ DŁOŃ, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 1999. |
W cyklu 2024L:
Johnson D., PODAJ DŁOŃ, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 1999. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody pracy: dyskusja, metody aktywizujące, metody problemowe, metoda warsztatowa. |
W cyklu 2023L:
Metody pracy: dyskusja, metody aktywizujące, metody problemowe, metoda warsztatowa. Nakład pracy: Zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach oraz przeprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych z grupą w oparciu o samodzielnie przygotowany scenariusz. |
W cyklu 2024L:
Metody pracy: dyskusja, metody aktywizujące, metody problemowe, metoda warsztatowa. Nakład pracy: Zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach oraz przeprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych z grupą w oparciu o samodzielnie przygotowany scenariusz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: