Warsztaty pracy z grupą EP-2S-WPG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa. Role i funkcje członków grupy. Psychospołeczna nauka w grupie z uwzględnieniem technik arteterpeutycznych i socjoterapeutycznych. Rola lidera, umiejętności komunikacyjne osoby pracującej z grupą. Konflikt w grupie. Normalizacja w grupie. Kreatywne działanie w grupie. Repertuar interwencji u prowadzącego grupy.
W cyklu 2020L:
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. |
W cyklu 2021L:
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. |
W cyklu 2022L:
Aksjomaty i podstawowe reguły dotyczące prowadzenia grupy. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student dysponuje wiedzą na temat psychospołecznych mechanizmów procesu grupowego.
Student posiada usystematyzowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych związanych ze sferą poznawczą, emocjonalną i behawioralną jednostki w grupie.
Student dysponuje znajomością podstawowych technik socjoterapeutycznych i arteterapeutycznych w pracy z grupą.
Umiejętności
Student potrafi organizować i moderować proces grupowy.
Student sprawnie posługuje się technikami służącymi do skutecznej nauki psychospołecznej w grupie.
Kompetencje społeczne
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych.
ECTS 3 pkt:
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. kontaktowych w ramach wykładów
25 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
20 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania grupowego)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze warsztatu pracy z grupą, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Literatura
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005.
Hardingham A., Praca w zespole, Warszawa 1998.
Hamer A., Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999.
Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005.
Oyster C. K., Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002.
Vopel K. W, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999.
Vopel K.W., Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005.
Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999.
Vopel K.W., Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003.
Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003.
Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001.
Vopel K.W., Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001.
Vopel K.W., Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003.
W cyklu 2020L:
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. |
W cyklu 2021L:
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. |
W cyklu 2022L:
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacja zadań indywidualnych i grupowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: