Współczesne działania artystyczne EP-2S-WDA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot jest skoncentrowany na tych typach działań artystycznych, które odnoszą się do zagadnień związanych ze współczesną kulturą i posługują się obecnie istniejącymi mediami, często łącząc je ze sobą lub przekraczając ich granice. Dotyczy sztuki w przestrzeni społecznej, sztuki poza granicami dyscyplin artystycznych. Studenci dobierają odpowiednie narzędzia przypisane do konkretnych mediów, w zależności od rodzaju projektowanych działań. Gesty artystyczne oparte będą na przetworzeniu warstwy znaczeniowej i formalnej dwóch współczesnych utworów artystycznych w celu stworzenia jednego spójnego utworu.
W cyklu 2020Z:
Performatyka jest traktowana na zajęciach jako postkonceptualna strategia artystyczna, a sztuka performance jako równoprawne medium sztuki współczesnej. Studenci realizują jeden temat: "Wykład performatywny", stopniowo zbliżając się do tej strategii artystycznej zaczynając od pracy nad tekstem. Pisanie przez studentów tekstu odbywa się w kilku etapach według reguł, w których oprócz racjonalnej wiedzy, ważna jest wyobraźnia i logika absurdu. Rozważane są także etyczne aspekty sztuki performance. Na ostatnim etapie następuje performatywne wygłoszenie (wypowiedzenie, wyśpiewanie, odegranie itd.) tekstu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem platformy Teams i dostępnych na niej narzędzi (transmisja wideo, transmisja dźwiękowa, czat). Zajęcia w większości polegają na pokazie i/lub wysłuchaniach kolejnych etapów pracy studentów na zadany temat i dyskusji o nich. Oprócz tego podczas zajęć prezentowane i dyskutowane są wybrane, historyczne prace sztuki performance, ze szczególnym uwzględnieniem ich strony etycznej. |
W cyklu 2022Z:
Badanie specyfiki, granic i wzajemnych oddziaływań współczesnych mediów; relacji tekstów audiowizualnych i performatyki; relacji warstw audialnej i wizualnej. Analiza przykładowych utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Zagadnienie rejestracji utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Badanie zderzenia, punktów stycznych, relacji i wykluczeń kultury popularnej a sztuki. Sztuka wobec zagadnień społecznych. Działania artystyczne (z użyciem różnych mediów) w przestrzeni społecznej (miasta). |
W cyklu 2023Z:
Badanie specyfiki, granic i wzajemnych oddziaływań współczesnych mediów; relacji tekstów audiowizualnych i performatyki; relacji warstw audialnej i wizualnej. Analiza przykładowych utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Zagadnienie rejestracji utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Badanie zderzenia, punktów stycznych, relacji i wykluczeń kultury popularnej a sztuki. Sztuka wobec zagadnień społecznych. Działania artystyczne (z użyciem różnych mediów) w przestrzeni społecznej (publicznej, miejskiej, lokalnej). |
W cyklu 2024Z:
Badanie specyfiki, granic i wzajemnych oddziaływań współczesnych mediów; relacji tekstów audiowizualnych i performatyki; relacji warstw audialnej i wizualnej. Analiza przykładowych utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Zagadnienie rejestracji utworów audiowizualnych i działań performatywnych. Badanie zderzenia, punktów stycznych, relacji i wykluczeń kultury popularnej a sztuki. Sztuka wobec zagadnień społecznych. Działania artystyczne (z użyciem różnych mediów) w przestrzeni społecznej (publicznej, miejskiej, lokalnej). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna rodzaje audiowizualnych utworów artystycznych.
Student potrafi wymienić przykłady audiowizualnych utworów artystycznych.
Student potrafi porównać utwory audiowizualne.
Umiejętności
Student potrafi zrealizować utwory wizualne.
Student rozpoznaje związki znaczeniowo-formalne w następujących po sobie obrazach.
Student potrafi dokonać analizy audiowizualnych utworów artystycznych.
Student potrafi oceniać wzajemny wpływ warstwy wizualnej i audialnej.
Kompetencje społeczne
Student jest gotowy dokonać konstruktywnej krytyki utworów audiowizualnych.
Student odnosi swą wiedzę fachową z zakresu współczesnych sztuk audiowizualnych do oceny zjawisk życia społecznego i kulturalnego.
Literatura
W cyklu 2020Z:
"Performans", red. Joanna Zielińska, 2019 |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, zaangażowanie itd.). |
W cyklu 2022Z:
Link do zespołu w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNImDedA8bHy1-oECW2pRhAAVbQ6eOdli0yRD-kgvaYM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5df90a82-0f45-4f6c-962e-12c946a0fd18&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
Link do zespołu w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3algExuCYD3c1DxeRi2CVBeN64GH7SRDzHz47Ig4VqXB01%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6789901-1d06-4264-bbe7-e41a16ce2f45&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2024Z:
Link do zespołu w MS Teams: -- METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: