Terapeutyczna pracownia autorska EP-2S-TPA
- https://speicherwolke.uni-leipzig.de/index.php/s/kCyS24iBStyZQRm (w cyklu 2021Z)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie z wiedzą z zakresu języka wizualnego, sztuk pięknych oraz technik arteterapeutycznych.
Zdobycie umiejętności posługiwania się różnorodnymi środkami warsztatowymi wykorzystywanymi w arteterapii przez sztuki wizualne. Poznanie i praktyczne przećwiczenie, w ujęciu autorskim: elementów sesji arteterapeutycznej, sposobów interpretacji procesu twórczego i samego dzieła, sposobów wyrażania własnych emocji, zastosowanie wybranych technik i metod arteterapii: metoda twórczości bilateralnej, relaksacja oraz technika mindfulness w procesie twórczym. Ukazanie wartości tkwiących w wykorzystaniu zjawisk synestezji oraz terapii ekspresyjnych w ujęciu intermodalnym. Portret i autoportret jako wzorzec do przeanalizowania indywidualnej postawy wobec świata i samego siebie. Zapoznanie słuchaczy z twórczym korzystaniem z metafory. Znaczenie, odbiór i możliwości wykorzystania rzeźby, obiektu artystycznego i działań przestrzennych w arteterapii.
W cyklu 2020Z:
1. Twórczość –definicje, wybrane koncepcje modele, treningi twórczości. 2 2. Wybrane zagadnienia zdolności: zdolności twórcze, uzdolnienia plastyczne. 2 3. Synektyka-pojęcie, opis metody, mechanizmy synektyki, wykorzystanie synektyki w edukacji, w sztuce i terapii. Ćwiczenia- analogia personalna i fantastyczna. 11 4. Metafora poznawcza; koncepcja Lakofa i Johnsona, teoria amalgamatów Turnera, myślenie metaforyczne, myślenie metaforyczne u dzieci, metafora wizualna, metafora multimodalna 4 5. Ćwiczenie -synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego, smak, dźwięk, pojęcie abstrakcyjne. 4 6. Poznawcze, twórcze, artystyczne i terapeutyczne funkcje metafory. Omówienie zadania do wykonania przez studenta poza zajęciami. Projekt warsztatu artystyczno- edukacyjnego z wykorzystaniem myślenia metaforycznego i ekspresji plastycznej. 7 7. Pokaz i omówienie projektów warsztatów artystyczno-edukacyjnych wykonanych przez studenta. 3 8. Wyobraźnia – wyobraźnia odtwórcza i twórcza, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w edukacji i terapii. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię twórczą. 5 9. Ćwiczenie - metafora wizualna. Wykonanie i interpretacja metafory wizualnej. 7 10. Warsztaty twórcze, definicje, wybrane koncepcje warsztatów twórczych. Autorskie narracyjne mixmedialne warsztaty twórcze. Podstawy teoretyczne, podstawowe założenia, pokaz wybranych warsztatów. Omówienie strategii opracowania warsztatów. 8 11. Pokaz i omówienie trzech badań eksperymentalnych: #1 eksperyment- synektyka w edukacji (1986-1987); #2-wyobraźnia twórcza (1992-1993); 3-warsztaty mixmedialne (od 2006 roku). Trzy czy jeden eksperyment? 4 12. Podsumowanie i dyskusja. Co dalej? Czy i jak można wykorzystać metaforyczne myślenie w edukacji artystycznej, w sztuce i arteterapii. 3 |
W cyklu 2021Z:
From A to Z – First Steps in Calligraphy and Type Designs |
W cyklu 2022Z:
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Studenci poznają także wybrane koncepcje twórczości w kontekście arteterapii, metody i techniki arteterapii oraz znaczenie immersji w procesie rozwiązywania problemów. Omawiane są także rodzaje wyobraźni ze szczególnym uwzględnieniem wyobraźni twórczej i metafor wizualnych wykorzystywanych w arteterapii. Poznają rodzaje synestezji i ich znaczenie w wizualnym przekazie konkretnych informacji i emocji oraz zasady tworzenia intermedialnych warsztatów twórczych z wykorzystaniem nowych i klasycznych mediów. |
W cyklu 2023Z:
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Studenci poznają także wybrane koncepcje twórczości w kontekście arteterapii, metody i techniki arteterapii oraz znaczenie immersji w procesie rozwiązywania problemów. Omawiane są także rodzaje wyobraźni ze szczególnym uwzględnieniem wyobraźni twórczej i metafor wizualnych wykorzystywanych w arteterapii. Poznają rodzaje synestezji i ich znaczenie w wizualnym przekazie konkretnych informacji i emocji oraz zasady tworzenia intermedialnych warsztatów twórczych z wykorzystaniem nowych i klasycznych mediów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student poznał jednostkowy sposób myślenia o arteterapii i indywidualne metody pracy wykładowcy prowadzącego arteterapeutyczną pracownię autorską.
Student zapoznał się z nowymi, autorskimi sposobami bądź formami oddziaływań terapeutycznych lub nowymi ujęciami teoretycznych podstaw arteterapii.
Umiejętności
Student potrafi wykorzystać elementy poznanych na warsztatach technik i metod w swoich działaniach arteterapeutycznych.
Student potrafi profesjonalnie komunikować się na temat wybranych oddziaływań arteterapeutycznych.
Student potrafi zastosować techniki twórczego myślenia w odniesieniu do swojej pracy.
Kompetencje społeczne
Student posiada praktyczne doświadczenie pracy grupowej, w ujęciu autorskim, z wykorzystaniem technik twórczego myślenia i jest zdolny do jego krytycznej oceny.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa: Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Józefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Difin. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Uszyńska-Jarmoc, J.(2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uzupełniająca Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, źe… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Handford, O., Karolak, W. (2008). Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Johnson, M. (2015). Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kaufman, J.C (2011). Kreatywność. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E.(2001). Psychologia twórczości. Gdańsk:Wydawnictwo Psychologiczne. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot : GWP |
W cyklu 2021Z:
https://speicherwolke.uni-leipzig.de/index.php/s/kCyS24iBStyZQRm |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Lakoff, G., Johnson, M. (2Arnheim R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Wydawnictwo slowo/obraz terytoria. Barker, P. (2000). Metafory w psychoterapii. Gdańsk: Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Florczykiewicz J. (2018). Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji plastycznej w Polsce w XX i XXI wieku. Warszawa-Siedlce: Oficyna wydawnicza ASPRA. Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jach, Ł. (2022). Wyobraź to sobie. Psychologiczna opowieść o bujaniu w obłokach. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu. Lazarus, A. (2000). Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.010). Metafory w naszym życiu. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Józefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Difin. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Uszyńska-Jarmoc, J.(2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uzupełniająca Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, źe… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Handford, O., Karolak, W. (2008). Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Johnson, M. (2015). Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kaufman, J.C (2011). Kreatywność. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E.(2001). Psychologia twórczości. Gdańsk:Wydawnictwo Psychologiczne. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot : GWP Limont, W. (2018). Intermedialne warsztaty twórcze ,,Przestrzenie Mixmedialne’’czyli kształcenie wyobraźni z wyobraźnią. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(7), 68-88. Masłoń M., Paruch S. (2021). Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Młodkowski J (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa. Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,IMPULS”. Strzemiński Wł. (2016). Teoria widzenia. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Tyszkiewicz M. (1987). Psychopatologia ekspresji. Twórczość artystyczna chorych psychicznie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Żabińska A. (2022). Artyści z niepełnosprawnością intelektualną i schizofrenią w nurcie ART BRUT. Popularyzacja ich twórczości w Polsce w latach 2010-2020. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. |
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: Lakoff, G., Johnson, M. (2Arnheim R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Wydawnictwo slowo/obraz terytoria. Barker, P. (2000). Metafory w psychoterapii. Gdańsk: Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Florczykiewicz J. (2018). Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji plastycznej w Polsce w XX i XXI wieku. Warszawa-Siedlce: Oficyna wydawnicza ASPRA. Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jach, Ł. (2022). Wyobraź to sobie. Psychologiczna opowieść o bujaniu w obłokach. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu. Lazarus, A. (2000). Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.010). Metafory w naszym życiu. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Józefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Difin. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Uszyńska-Jarmoc, J.(2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uzupełniająca Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, źe… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Handford, O., Karolak, W. (2008). Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Johnson, M. (2015). Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kaufman, J.C (2011). Kreatywność. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E.(2001). Psychologia twórczości. Gdańsk:Wydawnictwo Psychologiczne. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot : GWP Limont, W. (2018). Intermedialne warsztaty twórcze ,,Przestrzenie Mixmedialne’’czyli kształcenie wyobraźni z wyobraźnią. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(7), 68-88. Masłoń M., Paruch S. (2021). Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Młodkowski J (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa. Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,IMPULS”. Strzemiński Wł. (2016). Teoria widzenia. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Tyszkiewicz M. (1987). Psychopatologia ekspresji. Twórczość artystyczna chorych psychicznie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Żabińska A. (2022). Artyści z niepełnosprawnością intelektualną i schizofrenią w nurcie ART BRUT. Popularyzacja ich twórczości w Polsce w latach 2010-2020. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: