Programy terapeutyczne EP-2S-PRT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie terminologiczne: diagnoza, norma i patologia, kryteria przystosowania w perspektywie socjoterapeutycznej. Kierunki i aspekty diagnozy w socjoterapii. Diagnoza behawioralna, interdyscyplinarna i interakcyjna. Objawy nieprzystosowania społecznego w obszarach: rodzinnym, szkolnym oraz grupy rówieśniczej. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży – narzędzia diagnostyczne. Wybrane narzędzia do diagnozowania w socjoterapii. Skala Nieprzystosowania Społecznego – praktyczne wykorzystanie narzędzia. Podstawy prawne pomocy psychologiczno–pedagogicznej w szkołach i placówkach. Zasady konstruowania programów terapeutycznych. Budowanie scenariuszy zajęć. Ewaluacja – podstawowe założenia teoretyczne i metodologiczne. Podstawowe metody ewaluacyjne w zajęciach socjoterapeutycznych. Tworzenie narzędzi ewaluacyjnych do zajęć z wybranymi grupami odbiorców. Analiza narzędzi ewaluacyjnych pod kątem ich użyteczności w tworzonym programie socjoterapeutycznym.
W cyklu 2020Z:
Harmonogram wykładów: |
W cyklu 2021Z:
Harmonogram wykładów: |
W cyklu 2022Z:
Harmonogram wykładów: |
W cyklu 2023Z:
Harmonogram wykładów: |
W cyklu 2024Z:
Harmonogram wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy,
jej rodzajów i etapów postępowania diagnostycznego w kontekście projektowania oddziaływań socjoterapeutycznych.
Student ma uporządkowaną wiedzę o etapach rozwoju dzieci i młodzieży, a także rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu diagnostycznego.
Student ma uporządkowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych.
Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy.
Student ma uporządkowaną wiedzę o zaburzeniach związanych ze sferą emocjonalną i zachowaniem człowieka oraz ich indywidualnych uwarunkowaniach.
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ewaluacji prowadzonych oddziaływań.
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w zakresie ewaluacji.
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych
i terapeutycznych, a także diagnozowania
i projektowania działań praktycznych.
Student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
Student potrafi wybrać i zastosować właściwe metody i techniki socjoterapeutyczne, istotne z punktu widzenia prowadzonej pracy z grupą.
Student posiada umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł.
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Dyskusja, "burza mózgów"
Ćwiczenia:
Nakład pracy studenta:
45 godzin - godziny kontaktowe (15 wykładu i 30 ćwiczeń)
30 godzin - przygotowanie do zajęć
15 godzin - lektura książek
30 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną
Literatura
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019.
Grudziewska E. (red.). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć (cz. 1, 2, 3, 4), Difin, Warszawa 2015, 2017, 2018, 2019.
Grudziewska E. (red.). Diagnoza w socjoterapii. Difin, Warszawa 2017.
Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Rubikon, Kraków 2007.
Sawicka K. (red.) Socjoterapia, Kompendium, Warszawa 2011.
W cyklu 2020Z:
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. |
W cyklu 2021Z:
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. |
W cyklu 2022Z:
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. |
W cyklu 2023Z:
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. |
W cyklu 2024Z:
Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej). Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wszystkie wykłady będą odbywały się w aplikacji Teams. Potwierdzenie zapisania do grupy każdy ze studentów otrzyma droga mailową (poczta APS). Obecność na zajęciach. Test zaliczeniowy w aplikacji Forms. Zaliczenie otrzymuje osoba, która z zaliczenia otrzyma 50% punktów + 1. |
W cyklu 2021Z:
Obecność na zajęciach. Test zaliczeniowy. Zaliczenie otrzymuje osoba, która z zaliczenia otrzyma 50% punktów + 1. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Obecność na zajęciach. Test zaliczeniowy. Zaliczenie otrzymuje osoba, która z zaliczenia otrzyma 50% punktów + 1. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Obecność na zajęciach. Test zaliczeniowy. Zaliczenie otrzymuje osoba, która z zaliczenia otrzyma 50% punktów + 1. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Obecność na zajęciach. Test zaliczeniowy. Zaliczenie otrzymuje osoba, która z zaliczenia otrzyma 50% punktów + 1. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: