Arteterapia w teorii EP-2S-ATE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterapeutycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do współczesności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie. Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty.
W cyklu 2020L:
Definiowanie arteterapii. |
W cyklu 2021L:
Definiowanie arteterapii. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna koncepcje rozwoju arteterapii wraz z wiodącymi modalnościami oraz najnowszą weryfikacją empiryczną.
Student zna uwarunkowania społeczne, prawne i artystyczne
arteterapii.
Student zna wybrane koncepcje teoretyczne dot. umiejętności interpersonalnych w arteterapii.
Student posiada wiedzę na temat bezpieczeństwa i etyki arteterapii.
Student posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania siebie i drugiego człowieka w ekspresji środkami wyrazu z dziedziny sztuk wizualnych.
Umiejętności
Student w trakcie procesu twórczego świadomie posługuje się oryginalnymi koncepcjami oraz właściwymi technikami, rozumiejąc aspekt rozwojowy i poznawczy arteterapii.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i profesjonalizmu w oddziaływaniach arteterapeutycznych.
Student podejmuje inicjatywy i ustala priorytety w trakcie podejmowanych oddziaływań arteterapeutycznych, uwzględniając etyczne aspekty pracy.
Kryteria oceniania
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna.
Godziny kontaktowe, wykład 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do egzaminu 10
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5
Inne formy 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceny
Samodzielne przygotowanie koncepcji pracy pisemnej nt. Plan pracy arteterapeutycznej - studium przypadku (według schematu podanego na zajęciach). Pozytywna ocena pracy. Egzamin ustny.
Materiały do egzaminu oraz materiały do zajęć znajdują się na platformie TEAMS
Literatura
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3).
Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley.
Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne
zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa.
Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15‒21.
W cyklu 2020L:
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd |
W cyklu 2021L:
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna. |
W cyklu 2024L:
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: