Arteterapia w praktyce EP-2S-ARP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Mechanizmy leczące w arteterapii. Arteterapeutyczne techniki nauki socjalnych umiejętności. Pojęcie dialogu arteterapeutycznego i jego praktyczna weryfikacja w trakcie relacji arteterapeutycznej. Praktyka arteterapii w procesie indywidualnym i grupowym. Techniki arteterapii wraz z zasadami ich doboru w oddziaływaniu arteterapeutycznym. Arteterapia multimodalna. Kompleksowe programy arteterapeutyczne - od koncepcji do realizacji planu i jego ewaluacji w praktyce pod superwizją.
W cyklu 2020Z:
Mechanizmy leczące w arteterapii. Arteterapeutyczne techniki nauki socjalnych umiejętności. Pojęcie dialogu arteterapeutycznego i jego praktyczna weryfikacja w trakcie relacji arteterapeutycznej. Praktyka arteterapii w procesie indywidualnym i grupowym. Techniki arteterapii wraz z zasadami ich doboru w oddziaływaniu arteterapeutycznym. Arteterapia multimodalna. Kompleksowe programy arteterapeutyczne - od koncepcji do realizacji planu i jego ewaluacji w praktyce pod superwizją. |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji samego siebie środkami wyrazu w dziedzinie sztuk plastycznych.
Zna praktyczne aspekty dialogu arteterapeutycznego.
Student zna metody i techniki arteterapii, w tym metodę projektu.
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać zdolności, wiedzę i umiejętności, w tym środki artystyczne, do wspomagania rozwoju osobistego oraz drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego twórczego potencjału.
Student potrafi zaplanować i omówić zajęcia warsztatowe o charakterze arteterapeutycznym.
Student potrafi podejmować merytoryczną dyskusję na temat teorii i praktyki arteterapii.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanym oddziaływaniom arteterapeutycznym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji)
ECTS 2 pkt:
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania arteterapeutycznego)
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zrealizowanie warsztatu arteterapeutycznego (arteterapia grupowa). Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze arteterapii, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Literatura
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. – 246.
Karolak W., Kaczorowska B., (red), Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, łódź 2011.
Malchiodi C.A., (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk, 2014.
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., (red.), Arteterapia część 1., Difin, Warszawa 2014.
Szulc W., (red), Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich, Uniwersytet Wrocławski w ECArTE, Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2010.
W cyklu 2020Z:
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. – 246. |
W cyklu 2021Z:
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. – 246. |
W cyklu 2022Z:
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. – 246. |
W cyklu 2023Z:
Gilroy A., Arteterapia : badania i praktyka, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009. – 246. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd dokumentacji. Zespół na platformie Teams: |
W cyklu 2021Z:
Prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, przegląd dokumentacji. Zespół na platformie Teams: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków (przegląd dokumentacji) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: