Artystyczna pracownia autorska EP-2S-APA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poznanie i praktyczne ćwiczenie w ujęciu autorskim: elementów budowy obrazu i przestrzeni artystycznej, sposobów interpretacji procesu twórczego i samego dzieła, sposobów wyrażania własnych emocji. Zastosowanie wybranych technik i metod intermedialnych. Badanie relacji pomiędzy mediami. Strategie komunikowania poprzez użycie wielu mediów (tradycyjnych i nowoczesnych) Spójny komunikat wizualny, tekst, dźwięk, performance jako inne środki, dopełniające dyskurs o tradycyjnym obrazowaniu. Znaczenie, odbiór i możliwości wykorzystania obiektu artystycznego i działań przestrzennych w sztuce. Wybrane zagadnienia z zakresu języka wizualnego sztuk pięknych, w odniesieniu do realizowanego projektu. Umiejętności posługiwania się różnorodnymi środkami warsztatowymi z zakresu sztuk wizualnych.
W cyklu 2020Z:
1. Twórczość –definicje, wybrane koncepcje modele, treningi twórczości. 2 2. Wybrane zagadnienia zdolności: zdolności twórcze, uzdolnienia plastyczne. 3. Synektyka-pojęcie, opis metody, mechanizmy synektyki, wykorzystanie synektyki w edukacji, w sztuce i terapii. Ćwiczenia- analogia personalna i fantastyczna. 11 4. Metafora poznawcza; koncepcja Lakofa i Johnsona, teoria amalgamatów Turnera, myślenie metaforyczne, myślenie metaforyczne u dzieci, metafora wizualna, metafora multimodalna 4 5. Ćwiczenie -synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego, smak, dźwięk, pojęcie abstrakcyjne. 4 6. Poznawcze, twórcze, artystyczne i terapeutyczne funkcje metafory. Omówienie zadania do wykonania przez studenta poza zajęciami. Projekt warsztatu artystyczno- edukacyjnego z wykorzystaniem myślenia metaforycznego i ekspresji plastycznej. 7 7. Pokaz i omówienie projektów warsztatów artystyczno-edukacyjnych wykonanych przez studenta. 3 8. Wyobraźnia – wyobraźnia odtwórcza i twórcza, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w edukacji i terapii. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię twórczą. 5 9. Ćwiczenie - metafora wizualna. Wykonanie i interpretacja metafory wizualnej. 7 10. Warsztaty twórcze, definicje, wybrane koncepcje warsztatów twórczych. Autorskie narracyjne mixmedialne warsztaty twórcze. Podstawy teoretyczne, podstawowe założenia, pokaz wybranych warsztatów. Omówienie strategii opracowania warsztatów. 8 11. Pokaz i omówienie trzech badań eksperymentalnych: #1 eksperyment- synektyka w edukacji (1986-1987); #2-wyobraźnia twórcza (1992-1993); 3-warsztaty mixmedialne (od 2006 roku). Trzy czy jeden eksperyment? 4 12. Podsumowanie i dyskusja. Co dalej? Czy i jak można wykorzystać metaforyczne myślenie w edukacji artystycznej, w sztuce i arteterapii. 3 |
W cyklu 2021Z:
From A to Z – First Steps in Calligraphy and Type Designs In this two-week workshop, you will learn basic skills and knowledge for writing and designing type as a visual form of language. The starting point are basic exercises in writing and the transfer of special fonts from public spaces onto paper and computers. The results will be individual written sheets and, as a group work, drafts for postcards, posters and a mural. If everything goes well, these drafts will be implemented in the second week. a portfolio as a PDF file from all participants. 1. Writing 2. Font design 3. Using the digitized letters |
W cyklu 2022Z:
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Realizowane są także zagadnienia związane z psychologią twórczości artystycznej, strategiami prowadzącymi do nowych rozwiązań w twórczości artystycznej i wizualnej. Studenci poznają znaczenie myślenia metaforycznego, ze szczególnym uwzględnieniem metafor wizualnych i multimodalnych w sztuce, komunikacji wizualnej i reklamie. |
W cyklu 2023Z:
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Realizowane są także zagadnienia związane z psychologią twórczości artystycznej, strategiami prowadzącymi do nowych rozwiązań w twórczości artystycznej i wizualnej. Studenci poznają znaczenie myślenia metaforycznego, ze szczególnym uwzględnieniem metafor wizualnych i multimodalnych w sztuce, komunikacji wizualnej i reklamie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o celach, metodach, środkach ekspresji, jakimi posługuje się w swojej pracy.
Wie, dlaczego wybrał określoną technikę i jak ten wybór wpływa na charakter wypowiedzi artystycznej.
Zna nowe technologie i poszukuje własnych kanałów ekspresji.
Wie, jak eksponować swoje dzieło i dzieła innych artystów w przestrzeni galerii, jak i przestrzeni publicznej.
Student w pogłębiony sposób widzi swoje indywidualne poszukiwania artystyczne w kontekście teorii sztuki, dorobku innych artystów i dylematów współczesnej kultury.
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą kreatywności i twórczości człowieka.
Student ma poszerzoną o wiedzę o artystycznych i kulturowych zagadnieniach z obszaru swojej pracy artystycznej.
Umiejętności
Student w sposób pogłębiony potrafi zrealizować pracę artystyczną w wybranym przez siebie medium sztuk plastycznych.
Student potrafi poddać pogłębionej analizie i objaśnić własne prace artystyczne w odniesieniu do dawnych i współczesnych nurtów sztuki.
Potrafi dostrzec swoją kreatywność i kształtować ją poprzez długotrwały wysiłek pracy indywidualnej.
Potrafi w sposób przekonujący i pogłębiony prezentować własne koncepcje artystyczne, podejmując merytoryczną dyskusję oraz konstruktywnie przyjmując krytykę.
Student potrafi trafnie i precyzyjnie wypowiedzieć się o twórczości innych artystów.
Student potrafi interpretować i stosować przepisy o własności intelektualnej.
Kompetencje społeczne
Ma potrzebę czynnego uczestnictwa w kulturze.
Dostrzega potencjał twórczy innych artystów i jest w stanie wspomóc rozwój drugiego człowieka.
Jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenie i jest zdolny do długotrwałego wysiłku nakierowanego na jeden cel.
Jednocześnie jego realizacje uwzględniają etyczny wymiar dzieła.
Kryteria oceniania
Obserwacja studenta przy pracy
Konsultacja / korekta ćwiczeń
Rozmowa na temat gotowej pracy
Literatura
W cyklu 2020Z:
Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe. Józefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Difin. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont Uszyńska-Jarmoc, J.(2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uzupełniająca Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, źe… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Handford, O., Karolak, W. (2008). Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Johnson, M. (2015). Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kaufman, J.C (2011). Kreatywność. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E.(2001). Psychologia twórczości. Gdańsk:Wydawnictwo Psychologiczne. Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot : GWP |
W cyklu 2021Z:
https://speicherwolke.uni-leipzig.de/index.php/s/kCyS24iBStyZQRm |
W cyklu 2022Z:
Arnheim R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Wydawnictwo slowo/obraz terytoria. Arnheim R.(2011). Myślenie wizualne. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Bagiński D. (2021). Obraz zagadka wzrokowa. Gramatyka języka wizualnego. Lublin: VIDE Oficyna Wydawnicza. Chróścicki W. (1976/ 2021). Wizualne podstawy nauki o świetle i barwie. Cz. I Wzajemne oddziaływanie barw, Cz. II Oddziaływanie światła na barwy (opr. graficzne K. Ćwiertniewski). Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Gage J., (2010). Kolor i znaczenie, sztuka, nauka i symbolika, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS. Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW. Francuz P. (2013). Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Masłoń M., Paruch S. (2021). Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Młodkowski J (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa. Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Sternberg R. J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (Rozdział 4 Percepcja, ss. 97-117). Strzemiński Wł. (2016). Teoria widzenia. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
W cyklu 2023Z:
Arnheim R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Wydawnictwo slowo/obraz terytoria. Arnheim R.(2011). Myślenie wizualne. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Bagiński D. (2021). Obraz zagadka wzrokowa. Gramatyka języka wizualnego. Lublin: VIDE Oficyna Wydawnicza. Chróścicki W. (1976/ 2021). Wizualne podstawy nauki o świetle i barwie. Cz. I Wzajemne oddziaływanie barw, Cz. II Oddziaływanie światła na barwy (opr. graficzne K. Ćwiertniewski). Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Gage J., (2010). Kolor i znaczenie, sztuka, nauka i symbolika, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS. Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW. Francuz P. (2013). Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Masłoń M., Paruch S. (2021). Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Młodkowski J (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa. Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Sternberg R. J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (Rozdział 4 Percepcja, ss. 97-117). Strzemiński Wł. (2016). Teoria widzenia. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Inne formy ( zajęcia plastyczne z dziećmi lub osobami o obniżonych możliwością intelektualnych) 10 |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Inne formy ( zajęcia plastyczne z dziećmi lub osobami o obniżonych możliwością intelektualnych) 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: