Praktyka w szkole ponadpodstawowej (20 godz.) EP-2P-KIE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zadania dydaktyczne realizowane przez placówkę, sposób jej funkcjonowania, organizacja pracy, dokumentacja działalności dydaktycznej prowadzona w placówce. Obserwacja zajęć plastycznych prowadzonych przez nauczyciela, analiza metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych. Planowanie i prowadzenie, pod nadzorem opiekuna, zajęć z wykorzystaniem środków ekspresji i umiejętności warsztatowych z dziedziny sztuk plastycznych. Analizowanie, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących przygotowanie dydaktyczne, zaobserwowanych albo doświadczanych w czasie praktyk sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Uczestnicy procesów pedagogicznych, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia. Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno–wychowawczych. Protokół hospitacyjny.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
Student zna założenia organizacyjne szkoły, w której realizuje praktykę.
Student zna organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Student zna zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę oświatową.
Student zna osób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki oświatowej.
Student zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole.
Student zna obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach szkolnych i odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie.
Student zna podstawę programową realizowaną w ramach zajęć w szkole, zakres treści nauczania i typowe trudności uczniowskie związane z ich opanowaniem.
Student ma wiedzę dotyczącą prowadzenia zajęć z wykorzystaniem środków ekspresji i umiejętności warsztatowych z zakresu sztuk wizualnych.
Student wie, jak efektywnie korzystać ze środków dydaktycznych, warsztatu i technik plastycznych, w tym zasobów internetowych wspomagających nauczanie przedmiotowe.
Student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Umiejętności
Student potrafi na podstawie obserwacji dokonać analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz proponuje rozwiązanie problemu.
Student potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej.
Student potrafi dokonać adekwatnego doboru metod pracy, materiałów, środków dydaktycznych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów w celu samodzielnego projektowania zajęć artystycznych o zróżnicowanym charakterze (również teoretycznym, krytycznym i warsztatowym).
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji.
Student potrafi stworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się.
Student potrafi rozbudzić zainteresowania uczniów poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów.
Student potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów.
Student potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Kompetencje społeczne
Student posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Student buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia.
Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów.
Student rozwiązuje konflikty poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji podczas zajęć i poza nimi.
Student działa na rzecz poprawy jakości pracy szkoły.
Student umiejętnie współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkoły.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1. Czerwonka E., Waszkuć E. (2011). Metodyka nauczania przedmiotów, Kielce. |
W cyklu 2023Z:
1. Czerwonka E., Waszkuć E. (2011). Metodyka nauczania przedmiotów, Kielce. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Podstawą zaliczenia praktyk jest zrealizowanie 20 godzin praktyki asystencko-pedagogicznej w ramach zajęć plastycznych, prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych wg poniższego podziału: Nakład pracy: POZNANIE STRUKTURY PLACÓWKI- (15% godz. praktyki): 3 godz. Zaliczenie odbywa się na podstawie rozmowy z praktykantem oraz merytorycznej oceny dokumentacji, wypełnionej i złożonej opiekunowi praktyk. |
W cyklu 2023Z:
Podstawą zaliczenia praktyk jest zrealizowanie 20 godzin praktyki asystencko-pedagogicznej w ramach zajęć plastycznych, prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych wg poniższego podziału: Nakład pracy: POZNANIE STRUKTURY PLACÓWKI- (15% godz. praktyki): 3 godz. Zaliczenie odbywa się na podstawie rozmowy z praktykantem oraz merytorycznej oceny dokumentacji, wypełnionej i złożonej opiekunowi praktyk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: