Współczesne obszary sztuki - 2 EP-2F-WOS2
TREŚCI PROGRAMOWE
Uwarunkowania i specyfika polskiej sztuki współczesnej w zestawieniu z kierunkami rozwoju sztuki światowej. Wpływ instytucji artystycznych, ważnych wydarzeń, wystaw, festiwali itp. na kształtowanie się nowych tendencji w sztuce współczesnej. Wybrane zagadnienia współczesnego wystawiennictwa, rynku sztuki współczesnej i fotografii. Konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. na wybranych przykładach dzieł / działań twórczych / artystów i nurtów itp. Krytycznie odniesienia do sztuki dziś na podstawie aktualnych wydarzeń artystycznych.
Student w ramach ćwiczeń zobowiązany jest do czynnego uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych i w plenerze (w galerii, muzeum, domu aukcyjnym itp.), przygotowania referatu, tekstu krytycznego, opisu i analizy własnej pracy art. w odniesieniu do wybranych kontekstów i perspektyw sztuki współczesnej.
W cyklu 2020Z:
Grupy tematyczne: |
W cyklu 2021Z:
Grupy tematyczne: |
W cyklu 2022Z:
Grupy tematyczne: |
W cyklu 2023Z:
Wybrane zagadnienia sztuki po II wojnie światowej, problematyka, przedstawiciele - lata 40. i 50. XX w. w Polsce (np. socrealizm, Arsenał 55, odwilż) w odniesieniu do tendencji sztuki na świecie (ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel) |
W cyklu 2024Z:
Grupy tematyczne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.
Zna kontekst historyczny i kulturowy sztuki współczesnej i jej związków z innymi obszarami współczesnego życia.
Opanował na poziomie rozszerzonym wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł plastycznych w przestrzeni wystawienniczej oraz publicznej; dobrze zna zasady działalności galerii sztuki.
Zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej
w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o metodach analizy i interpretacji wizualnych
i audiowizualnych wytworów sztuki współczesnej.
Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego i potrafi aktywnie funkcjonować w układzie instytucji obiegu sztuki.
Student zna podstawowe zasady rynku sztuki współczesnej.
Umiejętności
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności oraz odniesienia do współczesnych nurtów sztuki.
Student posiadł doświadczenie, w miarę osobistych zainteresowań i możliwości, w prowadzeniu badań z zakresu sztuki współczesnej, w ramach uczestnictwa w projektach badawczych.
Student potrafić publicznie zaprezentować swoje dzieła oraz podjąć dyskusję na ich temat.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat sztuk plastycznych oraz życia kulturalnego, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki współczesnej, z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji.
Student potrafi samodzielnie poddać analizie, scharakteryzować, objaśnić własne prace artystyczne, przybliżyć ich kontekst interpretacyjny, ustnie lub pisemnie, w paradygmacie naukowym, w odniesieniu do zjawisk sztuki współczesnej.
Student potrafi przeprowadzić metodologicznie właściwą analizę zjawisk życia społecznego, kultury lub sztuki i dokonać kreatywnego przetransponowania wyników badań w obszar aktywności artystycznej.
Student inicjuje i prowadzi debatę, komunikuje się na tematy z obszarów sztuki współczesnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty na podstawie wiedzy z zakresu sztuki współczesnej.
Student świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Student krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Student rozumie potrzebę dalszego rozwoju intelektualnego i jego związku z kształtowaniem swojej osobowości jako człowieka i artysty; chce pogłębiać swoją wiedzę z zakresu sztuki współczesnej i inspiruje do tego innych.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.
Ocena na podstawie:
- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,
- referatu z prezentacją multimedialną
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983.
Borkowski G., Mazur A., Branicka M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa 2007.
Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.
Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.
Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010
Kowalczyk I., Ciało i władza, Warszawa 2002
Kowalczyk I., Sztuka feministyczna w Polsce. Od feministycznych interwencji do postfeminizmu, Sztuki Wizualne, nr 42 [dostępne online: http://kulturaenter.pl/sztuka-feministyczna-w-polsce-od-feministycznych-interwencji-do-postfeminizmu/2012/03/
Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.
Ronduda Ł., Sztuka polska lat 70., Warszawa 2009.
Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009.
Sienkiewicz K., Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992
Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997
Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.
Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016
Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.
Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006Drągowska M., Kuryłek D., Tatar E., Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008.
Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996. Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005
Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.
Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.
Kłosiewicz O., Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku, wyd. RM, Warszawa 2014Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa.
Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.
Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.
Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.
Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.
Sosnowski L., Sztuka. Historia. Teoria. Światy Arthura C. Danto, Collegium Columbinum, Kraków 2007.
Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009
Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009
Zaniewski W. (2014) Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia.
Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.
Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.
Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”, „Przekrój”
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Literatura uzupełniająca: Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Literatura uzupełniająca: Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody dydaktyczne: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2021Z:
Metody dydaktyczne: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2024Z:
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Ocena na podstawie: Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: