Współczesne obszary sztuki - 1 EP-2F-WOS1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia, główne nurty, tendencje, zagadnienia, postawy twórcze i zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja, itp.; główne zagadnienia polskiej sztuki po II wojnie światowej w odniesieniu do problematyki i zjawisk sztuki światowej lat 40. i 50. XX w.; specyfika sztuki polskiej lat 60.-80. XX w. (sztuka wokół galerii, plenerów i spotkań art.) na tle tendencji i nurtów sztuki światowej; sztuka krytyczna na świecie i w Polsce - lata 90. XX w.; wybrane konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w., m.in.: materializm, feminizm i postfeminizm, psychoanaliza, poststrukturalizm, postmodernizm; diagnoza polskiej sztuki na podstawie zjawisk art. po 2000 r. i aktualnych wydarzeń.
W cyklu 2020L:
Cel zajęć: |
W cyklu 2021L:
Cel zajęć: |
W cyklu 2022Z:
Cel zajęć: przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art. w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej. |
W cyklu 2023Z:
Cel zajęć: przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art. w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej. |
W cyklu 2024Z:
Grupy tematyczne: Wybrane nazwiska twórców: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.
Student/ka zna kontekst historyczny i kulturowy sztuki współczesnej i jej związków z innymi obszarami współczesnego życia.
Student/ka zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej
w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student/ka dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.
Umiejętności
Student/ka potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności oraz odniesienia do współczesnych nurtów sztuki.
Student/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat sztuk plastycznych oraz życia kulturalnego, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki współczesnej, z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji.
Student/ka potrafi samodzielnie poddać analizie, scharakteryzować, objaśnić własne prace artystyczne, przybliżyć ich kontekst interpretacyjny, ustnie lub pisemnie, w paradygmacie naukowym, w odniesieniu do zjawisk sztuki współczesnej.
Student/ka potrafi przeprowadzić metodologicznie właściwą analizę zjawisk życia społecznego, kultury lub sztuki i dokonać kreatywnego przetransponowania wyników badań w obszar aktywności artystycznej.
Student/ka potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do obszarów sztuki współczesnej i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty na podstawie wiedzy z zakresu sztuki współczesnej.
Student/ka świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.
Student/ka krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Student/ka rozumie potrzebę dalszego rozwoju intelektualnego i jego związku z kształtowaniem swojej osobowości jako człowieka i artysty; chce pogłębiać swoją wiedzę z zakresu sztuki współczesnej i inspiruje do tego innych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Ocena na podstawie:
- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,
- referatu z prezentacją multimedialną
- recenzji książki z obszaru sztuki współczesnej
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.
Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.
Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.
Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.
Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.
Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.
Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010
Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.
Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.
Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
Bach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992
Bach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997
Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016
Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.
Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.
Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009
Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009
Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“,„Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.)
Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Literatura uzupełniająca: Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012. Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997. Literatura uzupełniająca: Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Blogi, portale o sztuce itp. Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. |
W cyklu 2021L:
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
Ćwiczenia / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone zdalnie (online TEAMS) powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2024Z:
Ocena na podstawie: METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia. Analiza tekstów i obiektów artystycznych. Dyskusja. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: