Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rzeźby EP-2F-WAZ2
Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania.
Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej.
Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania.
Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni.
Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów.
Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki.
Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską.
W cyklu 2020Z:
1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2021Z:
1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
W cyklu 2022Z:
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
W cyklu 2023Z:
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
W cyklu 2024Z:
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu rzeźby.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach rzeźbiarskich.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac rzeźbiarskich pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie.
Kryteria oceniania
Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki.
Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe.
Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy.
Literatura
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473
Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310
Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16
W cyklu 2020Z:
Lektury nieobowiązkowe, polecane: |
W cyklu 2021Z:
Lektury nieobowiązkowe, polecane: |
W cyklu 2022Z:
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe |
W cyklu 2023Z:
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe |
W cyklu 2024Z:
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Godziny kontaktowe: Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe: Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe: Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe: Samodzielna praca studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: