Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rzeźby EP-2F-WAZ1
Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania.
Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej.
Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania.
Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni.
Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów.
Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki.
Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską.
W cyklu 2020Z:
1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach. |
W cyklu 2021Z:
1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach. |
W cyklu 2022Z:
Tematem rzeźby/instalacji architektoniczno rzeźbiarskiej są: POŁĄCZENIA Zadanie: Stworzyć projekt instalacji rzeźbiarsko-architektonicznej interpretującej zagadnienie POŁĄCZEŃ. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.
|
W cyklu 2023Z:
Tematem rzeźby jest inspiracja mitologią. Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki zaczerpniętej z wybranego mitu. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Zagadnienia teoretyczne: Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.
|
W cyklu 2024Z:
Tematem rzeźby jest Uważność Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Zagadnienia teoretyczne: Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik rzeźbiarskich.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu rzeźby.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie.
Kryteria oceniania
Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki.
Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe.
Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy.
Literatura
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473
Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310
Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16
W cyklu 2020Z:
Lektury nieobowiązkowe, polecane: |
W cyklu 2021Z:
Lektury nieobowiązkowe, polecane: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
W cyklu 2021Z:
Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: Praca własna studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe: Praca własna studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe: Praca własna studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: