Widzenie artystyczne - 2 w zakresie malarstwa EP-2F-WAM2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu malarskiego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe.
W cyklu 2020Z:
Widzenie artystyczne po pandemii odniosło się do dezintegracji pozytywnej. Kazimierz Dąbrowski, przedstawiciel polskiej psychiatrii humanistycznej, stworzył autorską koncepcję rozwoju osobowego. Odwołując się do własnej praktyki klinicznej oraz do życiorysów twórców pokazuje, że trudne doświadczenia i związany z nimi ból psychiczny mogą przynieść wzrost wrażliwości, empatii, głębsze rozumienie siebie i świata. Zadania artystyczne Zamknięcie wokół czerni otwarcie na światło Miasto zamknięte. Miasto otwarte Droga zamknięta – otwarta Twarz zamknięta – otwarta Integracja – dezintegracja Trwanie skał – erozja |
W cyklu 2021Z:
Pełny opis: Zadania artystyczne: 1. Wydobywanie wzajemnych relacji w obszarach o wyraźnych kontrastach kolorystycznych i walorowych oraz różnicach indywidualnych. Marwa natura. 2. Widok z okna. Podjęcie zagadnienia perspektywy w powiązaniu z ustawieniem planów. Można też podejść do tego ćwiczenia, traktując wizerunek samego okna, jako autonomicznego motywu obrazu (motyw przejścia). Wtedy pejzaż za oknem może pełnić jedynie rolę dopełniającą. 3. Kształtowanie umiejętności operowania walorem w zawężonej gamie barwnej. Martwa natura. 4. Diagonala jako decydujący akcent kompozycyjny |
W cyklu 2022Z:
Temat dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów ustalany wspólnie przez pedagogów podczas zebrania rozpoczynającego rok akademicki W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. Proces dydaktyczny jest indywidualnym podejściem do każdego studenta. Praca studyjna nad obrazem w oparciu o obserwację natury jest podstawowym założeniem . Służy on kontynuacji rozwoju kultury plastycznej poprzez doświadczanie różnych technik malarskich, środków wyrazu artystycznego oraz elementów budowy obrazu. Zagadnienia te są przybliżane poprzez ćwiczenia malarskie oparte na umiejętności obserwacji szeroko rozumianej natury, a następnie jej twórczej interpretacji. Proces ten odbywa się poprzez realizowanie takich tematów jak studium postaci, portret, martwa natura czy pejzaż. Jest to klucz do kształcenia możliwości twórczego wypowiadania się poprzez środki i narzędzia formalne zawarte w malarstwie. Drugim zadaniem jest wydobywanie powodów, dla których sięga się po środki twórczej wypowiedzi. Służą temu stawiane zadania, rozmowy dydaktyczne i stały kontakt z bieżącymi wydarzeniami w sztuce. Realizowane zadania malarskie: 1. Synteza Formy ( Od obrazu przedstawiającego do abstrakcji) 2. „A czerń, E biel, I czerwień, U zieleń, O błękity” fragment wiersza A. Rimbaud „ Samogłoski” |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu malarstwa.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach malarskich.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu malarskiego.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac malarskich pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie.
Student/ka potrafi publicznie, rzeczowo i z poszanowaniem rozmówców dyskutować zagadnienia widzenia artystycznego.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Dąbrowski K. (2021) Dezintegracja pozytywna, Warszawa |
W cyklu 2021Z:
Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009 |
W cyklu 2022Z:
Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009 |
W cyklu 2023Z:
Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 Temat realizowany w roku 2021/22: “Przejście” |
W cyklu 2022Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 |
W cyklu 2023Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: