Widzenie artystyczne - 1 w zakresie malarstwa EP-2F-WAM1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Widzenie artystyczne – wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień.
Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu malarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką malarską.
W cyklu 2021Z:
W pracowni malarskiej rozpoczęliśmy od zgłoszenia propozycji zadań . Szukanie słów, obrazów, które będą jednocześnie codzienne i wieloznaczne. W głosowaniu wybrano sześć zadań malarskich: Okno Celem ćwiczeń jest ukazanie różnorodności rozwiązań formalnych każdego zadania artystycznego. Nie ma obrazu bez f o r m y , nie ma też sporu forma czy treść. Jedno i drugie jest ważne. Ćwiczenia mają uczyć: w i d z e n i a okiem malarza , mają rozszerzać świadomość artystyczną, uruchamiać w y o b r a ź n i ę .Każda rzeczywistość pokazana na obrazie jest rzeczywistością przetworzoną przez konkretnego człowieka. Indywidualizacja języka czy „pisma” malarskiego jest celem współczesnej pedagogiki artystycznej. Student świadomy formy może poszukiwać własnego , osobistego języka . Realizacja dużych kompozycji, poprzedzona szkicami koncepcyjnymi, w których widać poszukiwania kompozycyjne, warianty problemów formalnych. Blok I ukierunkowana obserwacja natury |
W cyklu 2022Z:
pogłebianie warsztatu malarskiego; zadania malarskie w obrębie zagadnienia "Połączenia": linia-linia, linia-plama; plama-plama; połaczenia w ramach gam brawnych (barwa cepła -barwa zimna; barwa zimna- barwa zimna, barwa ciepła- barwa ciepła), mieszane techniki malarskie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik malarskich.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu malarskiego.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu malarstwa.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia prowadzone metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta, konsultacje indywidualne. Grupowe dyskusje dotyczące prezentowanego materiału. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń.
Spotkanie na Temsach raz w tygodniu, ustalanie kierunku pracy.
Literatura
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa
Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk
Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa
Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa
W cyklu 2021Z:
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa |
W cyklu 2022Z:
Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa |
W cyklu 2023Z:
Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Realizacja sześciu zadań. Trzy prace w cyklu, razem osiemnaście dużych kompozycji. Szkice towarzyszące. Dokumentacja najlepszych prac. |
W cyklu 2022Z:
Ćwiczenie 1 |
W cyklu 2023Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: